Είναι αναμενόμενο φέτος στα σαραντάχρονα στην Π.Α. του θρύλου της αεροπορίας που λέγεται Φάντομ, να διαβάσουμε πολλά άρθρα γι’άυτό. Μάλιστα, η αρχή έγινε διαδικτυακά εδώ στο aviationlive, με την ευκαιρία των πρώτων F-4E που φόρεσαν τα γαλανόλευκα roundels το Μάρτιο του 1974 . 

Picture 347

Όλα τα άρθρα που εστιάζουν στο μαχητικό, γενικά βάζουν σε δεύτερη μοίρα κάτι πολύ πιο σπουδαίο : Το F-4E δεν ήταν απλώς ένα νέο μαχητικό μεγάλων δυνατοτήτων που εντάχθηκε επιτυχώς (όπως π.χ. το F-104G) , άλλαξε όλη την ελληνική Πολεμική Αεροπορία εκ βάθρων! Για να εξηγούμαστε, από την εποχή που ο Ελευθέριος Βενιζέλος προείδε ότι το πολεμικό αεροπλάνο είναι ένα Όπλο που ταιριάζει απόλυτα στην ψυχοσύνθεση του Έλληνα μαχητή, η χώρα μας είχε πάντα πολύ καλούς αεροπόρους και βέβαια αξιόλογο αεροπορικό κλάδο, ο οποίος απόδιδε πάντα στις προκλήσεις της εποχής, έστω  βασιζόμενος στο περίφημο ελληνικό φιλότιμο. Ένα απτό ιστορικό παράδειγμα είναι η ταχύτατη αξιοποίηση των πολύ δύσκολων στην πτήση ναυτικών βομβαρδιστικών Helldiver και η άμεση ένταξή τους σε αληθινές πολεμικές επιχειρήσεις. Τα ελληνικά Helldivers της 336, φέρεται ότι έχουν κατορθώσει να «προσβάλλουν» ακόμα και αμερικάνικο αεροπλανοφόρο σε άσκηση!
Αυτό όμως που κατά γενική ομολογία άλλαξε χωρίς επιστροφή από το 1974 και μετά , είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία μπήκε στην τροχιά του επαγγελματισμού που την μετέτρεψε σε μια διαχρονικά σύγχρονη Αεροπορική Δύναμη , πάντα κοντά στις εξελίξεις του αεροπορικού Όπλου, ασχέτως των αεροπλάνων κλπ. εξοπλισμού που χρησιμοποιεί. Δεν θα ήταν μεγάλη υπερβολή  να πούμε, ότι οι πολλές διακρίσεις των Ελλήνων Αεροπόρων σε διεθνείς ασκήσεις σήμερα (ΤLP, Red Flag, Blue Flag κλπ) έχουν τη ρίζα τους ακριβώς σε εκείνη την εποχή: στους 36 επίλεκτους πιλότους (18 πληρώματα) και τεχνικούς (117 όλων των ειδικοτήτων !), που εκπαιδεύτηκαν στις ΗΠΑ όλοι μαζί την κατάλληλη εποχή (τέλος πολέμου Βιετνάμ) από τους πιο κατάλληλους ανθρώπους (βετεράνοι πολέμου της USAF) και γύρισαν πίσω έτοιμοι για όλα (Κύπρος), αλλά και για να τα αλλάξουν  όλα! 

Το παρόν δεν είναι τίποτα παραπάνω από έναν πρόλογο για το ΚΑΛΥΤΕΡΟ επετειακό άρθρο των 40 χρόνων του Φάντομ που διάβασα έως τώρα , που φυσικά γράφτηκε από τους πλέον κατάλληλους ανθρώπους : Αυτούς που έγιναν οι πρώτοι Έλληνες Φαντομάδες και έμαθαν να πετούν όχι απλά για να πετούν αλλά ιπτάμενοι να μάχονται στη Γη και τον αέρα (“FLY TO FIGHT” όπως χαρακτηριστικά γράφει ο  Αντιπτέραρχος ε.α.  Γιώργος Σκαρλάτος) και πήραν πάνω στους ώμους τους όλη  την Αεροπορία:
Απολαύστε εδώ το Αφιέρωμα του Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολής Ικάρων και μην ξεχάσετε τις από πρώτο (και καλό!) χέρι μαρτυρίες των πρωταγωνιστών της εποχής Φάντομ στην Ελλάδα:
 
Το είδα πρώτα στο defencepoint.gr  και μπράβο τους που το ανέδειξαν.
  
Manolis

DSC03628
Το σηματάκι της τρέχουσας εκπαιδευτικής σειράς... από τον Highlander


Φωτογραφίες : Guus Winter & Yolan 104

Εχθές το απόγευμα έφτασαν στο Βέλγιο και την α/β Kleine Brogel το #505 με τον εξαιρετικό διάκοσμο και το εφεδρικό της 340Μ #523. Η ομάδα επιδείξεων ''ΖΕΥΣ'' θα εκπροσωπήσει την ΠΑ στο airshow που θα πραγματοποιηθεί στην α/β Kleine Brogel, στο πλαίσιο των εορτασμών για τον "ένα αιώνα+ αεροπορικής ισχύς στο Βέλγιο".

Στο 1:00 η άφιξη των αεροσκαφών της ΠΑ




Tην Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκε στην 117 Πτέρυγα Μάχης ο εορτασμός για την αδιάλειπτη προσφορά των Phantom II στην άμυνα της χώρας.

Το άριστο φωτογραφικό υλικό που ακολουθεί μας στέλνει ο κ. Σπύρος Χρονόπουλος.

40 χρόνια υπηρεσίας...

Ξεχωρίζει το AUP της 339ΜΑΠΚ με τον επετειακό διάκοσμο


Κοντινή άποψη του tailart


Παρών και το επετειακό RF-4E Phantom II της 348ΜΤΑ







Το Σάββατο 6 και την Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2014, η Ομάδα Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους f-16 "ΖΕΥΣ", συμμετείχε στην αεροπορική εκδήλωση "air14" της ελβετικής Πολεμικής Αεροπορίας.


Συμμετοχή F-16 "ΖΕΥΣ" στην "AIR14" from Hellenic Air Force on Vimeo.
(C) USN

Δυο μαχητικά F/A-18 που επιχειρούσαν από το αεροπλανοφόρο USS Carl Vison συνετρίβησαν στον Ειρηνικό. Ο ένας χειριστής διεσώθη ο δεύτερος αγνοείται.


Από την 2.Ana Jet Üssü ξεκίνησαν έξι και ολοκλήρωσαν πέντε... ο λόγος για τα Τουρκικά Άστρα που στις 9 Σεπτεμβρίου συμμετείχαν στις εορταστικές εκδηλώσεις στη Σμύρνη για τα 92 χρόνια από την ''ημέρα του θριάμβου'' (Μικρασιατική Καταστροφή).

@ Wiki
Ένα από τα αεροσκάφη του ακροβατικού σμήνους κατά τη διάρκεια της πτητικής επίδειξης απώλεσε τμήμα του καλύμματος της κεραίας UHF που βρίσκεται στο κάθετο σταθερό. Το κάλυμμα κατέπεσε στη θάλασσα - στο κέντρο της επίδειξης - και όπως φαίνεται στο βίντεο που ακολουθεί περισυνελέγη από ''laser''.



Το αεροσκάφος προσγειώθηκε στην α/β στο Çiğli με ασφάλεια, όπως αναφέρουν τα τουρκικά δημοσιεύματα ενώ τα υπόλοιπα πέντε συνέχισαν την επίδειξη. Η "απώλεια" πιθανότατα δεν οφείλεται σε άμεση επαφή των αεροσκαφών ή "αστοχία" υλικού, αλλά στα αέρια των J85




Όποιο "μάτι" βλέπει περισσότερα ας μας διαφωτίσει/διορθώσει.


To επίσημο περιοδικό της Airbus Helicopters μπορείτε να το διαβάσετε εδώ.




Το επίσημο περιοδικό της Γαλλικής Αεροπορίας αποχαιρετά τα  Mirage F1...





Tο πλήρωμα του "Fat Albert" σε επίδειξη ικανοτήτων ...

Watch more video from the Staff Picks channel on Frequency

Το νέο μας Quiz για την τρέχουσα εβδομάδα. Αν μπορείτε να αναγνωρίσετε το αεροπλάνο της φωτογραφίας απαντήστε μόνο στα σχόλια του Blog μέχρι την Κυριακή το βράδυ... 

(C) Stefano Monteleone
Περι τα τέλη Ιουνίου ο Stefano Monteleone, απεσταλμένος του Ιταλικού ηλεκτρονικού περιοδικού Aviation Report βρέθηκε στην 120 ΠΕΑ και κατέγραψε την δραστηριότητα της Πτέρυγας. Περισσότερες φωτογραφίες αλλά και το άρθρο του Stefano Monteleone υπάρχουν εδώ.

(C) Stefano Monteleone


Λίγο πριν την απόσυρση των  Α-7 Corsair II η εκπομπή "ΑΛΛΗ ΑΠΟΨΗ" και το ΙΟΝΙΑΝ βρέθηκαν στην 336 μοίρα του Αράξου.

11 Μαρτίου 1941.....Το «Fairey Battle» με διακριτικό νηολογίου κλήσεως Β - 274 και με πλήρωμα τους Επισμηναγό (ΙΓΥ) Δημήτριο Σταθάκο και τον Σμηναγό (ΙΓΥ) Δημήτριο Πιτσίκα, μέσα στον μουντό και συννεφιασμένο ουρανό, έδινε την τελευταία του μάχη, με άνισους όμως όρους….
Τα Ιταλικά καταδιωκτικά σαν μύγες το είχαν περικυκλώσει και το πολυβολούσαν με μανία, παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες των Ελλήνων Αεροπόρων που προσπαθούσαν να απεγκλωβιστούν ανταποδίδοντας τα πυρά με σκοπό να ανοίξουν δίοδο διαφυγής.  Οι Ιταλοί σε μιά τελευταία προσπάθεια το κτυπούν καίρια και το αεροπλάνο με δύο από τους καλύτερους Αεροπόρους της ΕΒΑ, άρχισε να χάνει ύψος και .... τέλος.  
 

Ήταν 11 Μαρτίου 1941. Η 33η ΜΕΒ της Αεροπορίας μας έχανε τον Μανιάτη Υποδιοικητή της Δημήτριο Σταθάκο και τον Δημήτριο Πιτσίκα,  δυο από όλες τις πλευρές, άξιους και ικανούς αξιωματικούς της. Πιστοί στον όρκο τους και στα ιδανικά της Πατρίδας δεν δίστασαν να μπούν μπροστάρηδες και να κονταροχτυπηθούν στα μαρμαρένια αλώνια των Αιθέρων, κοιτώντας κατάματα τον Θάνατο! Ο Στρατός μας έδωσε σκληρή μάχη για να μην περιέλθουν τα άψυχα σώματα τους στους Ιταλούς εισβολείς, εκεί βόρεια της Τρεμπεσίνας.
             
Εκεί και ετάφησαν και τόσα έτη θεωρούνται ακόμη επίσημα αγνοούμενοι. Ενώ μια μάχη λοιπόν τότε τελείωσε Νικηφόρα μια άλλη μάχη άρχισε αμέσως μετά με αντίπαλο τις γραφειοκρατικές και όποιες άλλες αγκυλώσεις και σκοπιμότητες και συνεχίζεται έως τώρα. Αυτοί όμως περιμένουν υπομονετικά να γυρίσουν στην Πατρίδα που τους γέννησε που για αυτήν έδωσαν την ζωή τους. Έως πότε όμως;

73 έτη ακριβώς μετά, ένα σημαδιακό γεγονός θα έλθει να φωτίσει, με την λόγχη της πένας, αυτή την φορά, και την ανθρώπινη οξυδέρκεια, υπομονή και επιμονή, τα γεγονότα της δράσης, τις επιτυχίες αλλά και τις πικρές στιγμές μιάς λίαν αξιόμαχης Ελληνικής Μοίρας Βομβαρδισμού κατά το 1940-41, της 33ης.

Μία κοπιαστική έρευνα - μελέτη 12 ετών, μέσα από τις Συμπληγάδες της πατροπαράδοτης Ελληνικής Γραφειοκρατίας , τις παλινωδίες των (α)διαφόρων στον δρόμο γιά την έκδοσή της, στηριγμένη σε εκατοντάδες έγγραφα, διεθνή και Ελληνική βιβλιογραφία, ζωντανές μαρτυρίες όπως του Μανιάτη (εκ Μίνας Μέσα Μάνης) Σαράντου Σκάντζικα του μοναδικού σήμερα εν ζωή Παλαίμαχου Αεροπόρου, 99 ετών, αυτής της Μοίρας, καθώς και σε άλλες μαρτυρίες εξ ίσου σημαντικών από απόψεως γνώσεως των γεγονότων της μακρινής πιά εποχής, σε χάρτες του τότε, σε αναπαραστάσεις των επιχειρήσεων, σε περιγραφές των διαδρομών τους και σε ένα κατά κύριο λόγο, ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό 350 φωτογραφιών/σχεδίων, έδωσε τελικά καρπό ένα έργο 300 σχεδόν σελίδων, μοναδικό λιθαράκι στην αποτύπωση της Ιστορίας μας και στον ηρωϊκό αγώνα των Αεροπόρων μας, προϊόν των εκδόσεων «ΑΩ»...

Μετά από καιρό το ενδιάμεσο quiz επιστρέφει...  αυτή την εβδομάδα αναζητούμε περισσότερα στοιχεία για δύο πτώσεις F-104G της Luftwaffe σε Ελληνικό έδαφος. Το "εντυπωσιακό" είναι ότι τα αεροσκάφη χάθηκαν σε διάστημα μικρότερο των 30 ημερών.

22/8/67: F-104G της Luftwaffe συνετρίβη στην λίμνη Κωπαΐδα.

19/9/67: F-104G (s/n 25+41) της JBG33 Μοίρας της Luftwaffe συνετρίβη στη θάλασσα κατά την διάρκεια αναγκαστικής προσγείωσης στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας.

Τον Σεπτέμβριο του 1967 βρισκόταν σε εξέλιξη Squadron Exchange ανάμεσα στην 335 ΜΚ και την JBG33 στην 114 ΠΜ. Πιθανότοτα το δεύτερο ατύχημα σχετίζεται με αυτή την δραστηριότητα. Το πρώτο όμως;
Δύο πτώσεις σε λιγότερο από μήνα, ιδίου τύπου αεροσκαφών μιας ξένης αεροπορικής δύναμης σε άλλη χώρα, ακόμα και αν πρόκειται για Γερμανικά F-104 που δεν είχαν και τον καλύτερο δείκτη ασφαλείας είναι εντυπωσιακό.

Vasilis 07
Picture 542
Φωτογραφία αρχείου

Σύμφωνα με σχετική ειδοποίηση τις πρωινές ώρες της Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου, σε θαλάσσια περιοχή Δυτικά της Πελοπονήσου θα πραγματοποιηθεί κοινή άσκηση με τη συμμετοχή της ΠΑ αλλά και της RAF (Royal Air Force).

Μετά από 30 χρόνια υπηρεσίας τα HH-3F Pelican αντικαταστάθηκαν από τα Agusta HH-139A σε ρόλο έρευνας και διάσωσης (C/SAR).  Τα ελικόπτερα θα επιχειρούν από το αεροπορική βάση Practica Di Mare.



Mε ένα ξεχωριστό διάκοσμο η Βέλγικη αεροπορία (ή Αεροπορικός Κλάδος των Βελγικών ε.δ.) θα τιμήσει τα 40 χρόνια από τη πρώτη πτήση του F-16. Ο διάκοσμος του αεροσκάφους παραπέμπει στο #50745.




Χρησιμοποιώντας τη γλώσσα των μοντελιστών (what if) και συνεχίζοντας από εδώ, ποια θα ήταν σήμερα η εικόνα της ΠΑ αν είχε εισακουσθεί και είχε επιλέγει το F-18...




Άλλος ένα χειριστής μπήκε στο κλειστό Club εκείνων που έχουν στο ενεργητικό τους 4000 ώρες πτήσης με αεροσκάφος F-16... Ο Βέλγος Marc "Charlz" Longle έγραψε ''4Κ Hours'' το περασμένο Αύγουστο και το γεγονός γιορτάσθηκε παρουσία των συναδέλφων του αλλά και της μητέρας του.

Στα τέλη Ιουλίου η USAF προχώρησε σε έκτακτη επιθεώρηση του στόλου των διθέσιων F-16 μετά από την διαπίστωση ύπαρξης ρωγμών στην άτρακτο πλησίον του πιλοτηρίου και σε δοκίδα που υποστήριζε τη δομή του αεροσκάφους. Από τα 157 αεροσκάφη του τύπου καθηλώθηκαν 82 και σύμφωνα με με νεότερα δημοσιεύματα σε 35 από αυτά υπάρχουν "ευρήματα".

Η USAF σε συνεργασία με την κατασκευάστρια Lockheed, επεξεργάζονται λύσεις για την ενίσχυση της περιοχής όπου εντοπίστηκαν οι ρωγμές, οι οποίες θα εφαρμοστούν στο παγκόσμιο στόλο του τύπου.

85-1572 ED F-16D USAF Edwards AFB
(C) Jason Grant






Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε και η δεύτερη πτητική επίδειξη της ομάδας ''ΖΕΥΣ'' στην Ελβετία. Το #505 με τον εντυπωσιακό διάκοσμο, βρέθηκε στην α/β Payerne στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 100 έτη από την συγκρότηση της Schweizer Luftwaffe (αρχικά ως όπλο μετέπειτα ως κλάδος των ενόπλων δυνάμεων).



16:53 ώρα Ελλάδας, μετά την πτήση των ακροβατικών σμηνων Patrouille Suisse - PC-7 Τeam και το Solo του PC-21 το 505 απογειώθηκε... η συνέχεια στο βίντεο που ακολουθεί :







Επόμενος σταθμός το Βέλγιο και η α/β Kleine Brogel.