Τα Γεράκια Των Αιθέρων
Είναι οι άνθρωποι που κάθε καλοκαίρι δίνουν από ψηλά άνισες μάχες με τις
φλόγες. Εκείνοι που δεν διστάζουν να βάλουν τη ζωή τους σε κίνδυνο
μπροστά στην κατάσβεση των πυρκαγιών. Εκείνοι που ψάχνουν οι πάντες όταν
καίγεται η χώρα. Είναι οι "αφανείς" ήρωες της Π.Α. που
κάθε χρόνο τα βάζουν ακόμη και με τα… δευτερόλεπτα για να… σώσουν έστω
κι ένα επιπλέον κομμάτι γης…
Καλοκαίρι για τα "γεράκια" της Π.Α. δε σημαίνει ξεγνοιασιά. Οι χειριστές των Canadair CL -215 βρίσκονται σε επιφυλακή από τις 5.00 το πρωί μέχρι τις 9.00 το βράδυ. Και γνωρίζουν πολύ καλά ότι από την αρχή της αντιπυρικής περιόδου (αρχές Μαΐου) μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου η ζωή τους θα είναι προσανατολισμένη στις ανάγκες και τις απαιτήσεις που επιβάλει η Μοίρα.
"Προσφέρουμε στο σύνολο"
Ο διοικητής της 355 ΜΤΜ, Σμήναρχος, Κρασσάς Μάμας, υπηρετεί περισσότερα
από 25 χρόνια στη συγκεκριμένη Μοίρα. Κατάγεται από τη Χαλκιδική και τη
νοσταλγεί αλλά η αγάπη του για προσφορά τον κρατάει επί τω έργω.
Πολλές φορές ρίσκαρε τη ζωή του, κινδύνεψε, όπως και όλοι οι ιπτάμενοι,
αλλά ποτέ δεν σκέφτηκε να τα… παρατήσει. "Όποιον και να ρωτήσετε, θα σας
πει και από μία διαφορετική εμπειρία. Όλοι έχουμε κινδυνεύσει πολλές
φορές, όχι μόνο μια και δυο αλλά το καθήκον μας για τους πολίτες ξεπερνά
τους κινδύνους", αναφέρει χαρακτηριστικά στο newsbeast.gr.
Την ίδια γνώμη έχει και η ομάδα του, οι άνθρωποι που βρίσκονται πάντα
δίπλα του και πάντα στο καθήκον. Μαζί του, εκείνη τη στιγμή, είναι ο Επισμηναγός, Χρήστος Βενετσάνος, ο Υποσμηναγός, Βασίλειος Μαρής, ο Σμηναγός, Πέτρος Καζάκος.
Στην 355 ΜΤΜ ανήκουν 13 αεροσκάφη τύπου Canadair CL-215. Από αυτά,
διαθέσιμα είναι τα δέκα με το εντέκατο να κάνει σήμερα δοκιμαστική πτήση
λόγω επισκευών. Στη Μοίρα υπηρετούν 75 χειριστές, οι οποίοι, έχουν
καλύψει τις διπλάσιες ανάγκες με 25% λιγότερα μέσα. Πριν από τρία χρόνια
για τον ίδιο αριθμό αεροσκαφών υπηρετούσαν 105 άτομα.
Παρά τις δύσκολες συνθήκες και τις μειώσεις στους μισθούς τους, οι χειριστές που έχουν αποφοιτήσει από τη Σχολή Ικάρων, δεν μετανιώνουν για
την επιλογή τους να πετούν με τα πυροσβεστικά.
"Μας λένε ευχαριστώ"
Οι ήρωες της Π.Α. δε γνωρίζουν από ωράριο. Ρίχνονται στη
μάχη με τις φλόγες και όποτε τα καταφέρουν, επιστρέφουν στο σπίτι τους
και τις οικογένειές τους. «Τα καλοκαίρια έχουμε Υπηρεσία 15 και 17 ώρες
αλλά δεν πτοούμαστε. Βλέπετε, το ξέσπασμα της πυρκαγιάς δεν έχει ώρα γι’
αυτό πρέπει μόνο να τη σβήσουμε», αναφέρουν οι χειριστές της 355 ΜΤΜ.
Το CL-215 στη βάση της Ελευσίνας |
Κατά τη διάρκεια κατάσβεσης πυρκαγιάς στην Ελευσίνα |
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πολίτες που δεν τους γνωρίζουν, τους
ευχαριστούν που πρόλαβαν να σώσουν το σπίτι τους και αυτό είναι το πιο
σημαντικό για εκείνους.
Οι αντιξοότητες
Υπάρχουν περιπτώσεις που οι χειριστές των Canadair CL-215 θέλουν, αλλά λόγω των καιρικών φαινομένων, δεν μπορούν να απογειωθούν. "Τα συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφη δεν μπορούν να απογειωθούν όταν η θερμοκρασία δείχνει από 38C και πάνω", αναφέρει στο newsbeast.gr ο διοικητής της Μοίρας Συντήρησης Αεροσκαφών, Επισμηναγός, Αθανάσιος Ντίσιος, ο οποίος καλείται να κάνει τα αεροσκάφη "καινούργια" όταν απαιτείται…
Οι αντιξοότητες
Υπάρχουν περιπτώσεις που οι χειριστές των Canadair CL-215 θέλουν, αλλά λόγω των καιρικών φαινομένων, δεν μπορούν να απογειωθούν. "Τα συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφη δεν μπορούν να απογειωθούν όταν η θερμοκρασία δείχνει από 38C και πάνω", αναφέρει στο newsbeast.gr ο διοικητής της Μοίρας Συντήρησης Αεροσκαφών, Επισμηναγός, Αθανάσιος Ντίσιος, ο οποίος καλείται να κάνει τα αεροσκάφη "καινούργια" όταν απαιτείται…
Ο διοικητής της Μ.Σ.Α., Επισμηναγός, Αθανάσιος Ντίσιος |
Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι δεν απογειώνονται, ξεκαθαρίζει. "Οι
χειριστές πηγαίνουν σε άλλα κλιμάκια για να πετάξουν. Σε περιοχές δηλαδή
που οι θερμοκρασίες δεν είναι τόσο υψηλές", αναφέρουν χαρακτηριστικά.
Ουσιαστικά, οι άνθρωποι που εργάζονται στη ΜΣΜ είναι και οι αφανείς
ήρωες της Πολεμικής Αεροπορίας. Οι άνθρωποι που επισκευάζουν και
επιβλέπουν τα Canadair νυχθημερόν. Πηγαίνουν πάντα βάσει του βιβλίου
επισκευών και παρακολουθούν τα πάντα. Άλλωστε, ένα λάθος τους, ξέρουν
πολύ καλά πως μπορεί να αποβεί μοιραίο για τη ζωή των άλλων.
Από την πλευρά τους πάντως οι χειριστές, έχουν να αντιμετωπίσουν τις
δυσκολίες της θάλασσας και των περιοχών της φωτιάς. "Είναι σπάνιο
φαινόμενο να μην υπάρχουν δυνατοί άνεμοι. Οπότε, πρέπει να βρούμε μέρος
να ανεφοδιάσουμε και φυσικά να αποφεύγουμε τις ισχυρές αναταράξεις",
αναφέρουν.
3000 ώρες πτήσης... |
Οι επιδιώξεις μας…
"Πρέπει να είναι όλα έτοιμα", αναφέρει ο διοικητής της Μοίρας,κ. Ντίσιος, που εξηγεί τη δουλειά που είναι άγνωστη στον κόσμο.
"Η περίοδος συντήρησης χωρίζεται σε δύο μεγάλες περιόδους. Η μία είναι η γνωστή πυροσβεστική περίοδος, από 1 Μαΐου μέχρι 31η Οκτωβρίου και η δεύτερη αυτή που λέμε χειμερινής συντήρησης, που αρχίζει θεωρητικά 1η Νοεμβρίου και τελειώνει 30 Απριλίου.
"Πρέπει να είναι όλα έτοιμα", αναφέρει ο διοικητής της Μοίρας,κ. Ντίσιος, που εξηγεί τη δουλειά που είναι άγνωστη στον κόσμο.
"Η περίοδος συντήρησης χωρίζεται σε δύο μεγάλες περιόδους. Η μία είναι η γνωστή πυροσβεστική περίοδος, από 1 Μαΐου μέχρι 31η Οκτωβρίου και η δεύτερη αυτή που λέμε χειμερινής συντήρησης, που αρχίζει θεωρητικά 1η Νοεμβρίου και τελειώνει 30 Απριλίου.
Αν δεν υπάρχει μεγάλη ένταση επιχειρήσεων εντάσσουμε τα αεροσκάφη για
επισκευές και ελέγχους νωρίτερα. Επομένως, όσο πιο καλή κατανομή κάνουμε
στη χειμερινή συντήρηση, τόσο μεγαλύτερη εκμετάλλευση των δυνάμεων
έχουμε. Η αποτελεσματικότητα της υποστήριξης στηρίζεται σε δύο πράγματα:
Στην τεχνική υποστήριξη και στην εφοδιαστική υποστήριξη και λογιστική
υποστήριξη", αναφέρει.
Προσωπικό της Ε.Α.Β. ελέγχει τους κινητήρες των αεροσκαφών |
Και συνεχίζει: "Παρέχουμε λοιπόν εδώ την τεχνική υποστήριξη και φυσικά
ένας παράγοντας στην αποτελεσματικότητα και ταχύτητά μας είναι η
εφοδιαστική υποστήριξη. Υπάρχει ένα βασικό σε αυτά τα αεροσκάφη, έχουν
την ιδιομορφία ( τα 215 και 415) να κάνουν υδροληψίες από τη θάλασσα ή
από λίμνες. Στην Ελλάδα, οι περισσότερες υδροληψίες γύρω στο 90%, ειδικά
των 215, γίνονται από θάλασσα.
Το αλμυρό νερό, σε συσχετισμό με τη χρήση του αφρού (οικολογικά φιλικού) που αναμιγνύεται με το νερό γεννά έντονα διαβρωτικό περιβάλλον για τα αεροσκάφη και ένα πολύ μεγάλο έργο στη χειμερινή συντήρηση είναι η αποκατάσταση των διαβρώσεων.
Το αλμυρό νερό, σε συσχετισμό με τη χρήση του αφρού (οικολογικά φιλικού) που αναμιγνύεται με το νερό γεννά έντονα διαβρωτικό περιβάλλον για τα αεροσκάφη και ένα πολύ μεγάλο έργο στη χειμερινή συντήρηση είναι η αποκατάσταση των διαβρώσεων.
Τα Canadair CL-215 πρέπει πάντα να πλένονται πολύ καλά για να φεύγει το αλάτι |
Το αλάτι τρώει το αλουμίνιο. Πόσο μάλλον όταν ένα αεροσκάφος πλέει στο
νερό, κουβαλάει νερό κι ένα σημαντικό ποσοστό της ημέρας είναι στο νερό.
Γι αυτό και τα αεροσκάφη τα πλένουμε κάθε μέρα το βράδυ, γεμίζουμε τις
δεξαμενές τους με γλυκό νερό και την επόμενη μέρα το πρωί, αδειάζουμε
τις δεξαμενές και είναι έτοιμα επιχειρησιακά».
Κάθε χρόνο γίνεται η ετήσια επιθεώρηση που διαρκεί τρεισήμισι με τέσσερις μήνες για κάθε αεροσκάφος. Η άτρακτος και τα φτερά ελέγχονται και ό,τι χρησιμοποιήθηκε, επισκευάζεται. Εκτός από την επιθεώρηση pdm, που γίνεται κάθε έξι χρόνια και μόνο στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.
«Το καλοκαίρι έχουμε πάλι προγραμματισμένες επιθεωρήσεις, αλλά ο μεγάλος μας αντίπαλος είναι ο χρόνος, για να παραδώσουμε το αεροσκάφος ασφαλές και αξιόπιστο», επισημαίνει.Κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων
Και τονίζει ότι τα καλοκαίρια οι μηχανικοί της Μοίρας Συντήρησης
Αεροσκαφών δεν έχουν ώρα. "Σκεφθείτε μόνο ότι η τελευταία πτήση
επιστρέφει περίπου στις 21:00 με 21:30, εμείς, λοιπόν, πρέπει το πρωί,
περίπου στις 4 τα ξημερώματα, να έχουμε έτοιμο το αεροσκάφος», σημειώνει
για να πει: «Οπότε αν δεν είναι όλα στην εντέλεια, δεν μπορούμε να
φύγουμε".
Οι χειριστές των Canadair
Οι χειριστές μπορούν να κάνουν μέχρι 3 πτήσεις ημερησίως. Και για να γίνει αυτό, οφείλουν να ξεκουράζονται δύο ώρες προκειμένου να ξαναπετάξουν.
Οι χειριστές μπορούν να κάνουν μέχρι 3 πτήσεις ημερησίως. Και για να γίνει αυτό, οφείλουν να ξεκουράζονται δύο ώρες προκειμένου να ξαναπετάξουν.
"Έχουμε εμπειρία σε πραγματικά γεγονότα, εμπειρία που δύσκολα αποκτά
κανείς. Άλλωστε, ξέρετε όλοι την κατάσταση που επικρατεί κάθε
καλοκαίρι", αναφέρουν οι πιλότοι της 355 ΜΤΜ.
Και για όσους δεν γνωρίζουν, αυτοί οι άνθρωποι, πετούν κάτω από αντίξοες
συνθήκες, ιδρώνουν λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, ρισκάρουν τη ζωή τους,
κινδυνεύουν για να προλάβουν το χρόνο. Και φυσικά παρά τις δυνατότητές
τους, αντιμετωπίζουν τους συνομιλητές τους ως ίσους προς ίσους. Με λίγα
λόγια χωρίς να έχουν έπαρση για τα επιτεύγματά τους.
Δεν σταματούν ούτε το χειμώνα
Μπορεί το χειμώνα να μην είναι επί ποδός πολέμου, όπως συνηθίζουν να
είναι κάθε καλοκαίρι, όμως δεν σταματούν τους πτήσεις. Συνεχίζουν να
ξυπνούν πολύ νωρίς το πρωί και να πηγαίνουν στη Μοίρα τους με σκοπό να
κάνουν το καθήκον τους. "Το χειμώνα κάνουμε πτήσης συντήρησης, κάνουμε
εκπαιδεύσεις και προετοιμαζόμαστε για το καλοκαίρι. Κάποιοι από εμάς
εκπαιδεύουμε και νέους συναδέλφους", αναφέρει χαρακτηριστικά ο Επισμηναγός, Χρήστος Βενετσάνος.
Στο εσωτερικό τους τα αεροσκάφη |
Πάντως, σε αυτό που καταλήγουν όλοι, είναι ένα: "Αν δεν αγαπάς τη
δουλειά σου, φεύγεις. Δε μπορείς να είσαι ιπτάμενος εάν δεν θέλεις να το
κάνεις". Άλλωστε, αυτό επιβεβαιώνεται και από το πάθος που είχε ο κ.
Κρασσάς Μάμας στο να πετύχει το στόχο του: "Πέντε φορές χρειάστηκε να
δώσω εξετάσεις για να μπω στη Σχολή Ικάρων, οπότε, καταλαβαίνετε ότι
κανείς από εμάς δεν ήρθε εδώ τυχαία", αναφέρει.
Ο διοικητής της 355 ΜΤΜ, Σμήναρχος (Ι), Κρασσάς Μάμας |
Και όλοι συνεχίζουν το δρόμο τους και την εκπαίδευση στους αιθέρες ώστε να είναι πάντα παρόντες στα περιστατικά…
Category: 355
0 σχόλια