40 Χρόνια Eλληνικά Phantom II : Phly To Phight''
Είναι αναμενόμενο φέτος στα σαραντάχρονα στην Π.Α. του θρύλου της αεροπορίας που λέγεται Φάντομ, να διαβάσουμε πολλά άρθρα γι’άυτό. Μάλιστα, η αρχή έγινε διαδικτυακά εδώ στο aviationlive, με την ευκαιρία των πρώτων F-4E που φόρεσαν τα γαλανόλευκα roundels το Μάρτιο του 1974 .
Όλα τα άρθρα που εστιάζουν στο μαχητικό, γενικά βάζουν σε δεύτερη μοίρα κάτι πολύ πιο σπουδαίο : Το F-4E δεν ήταν απλώς ένα νέο μαχητικό μεγάλων δυνατοτήτων που εντάχθηκε επιτυχώς (όπως π.χ. το F-104G) , άλλαξε όλη την ελληνική Πολεμική Αεροπορία εκ βάθρων! Για να εξηγούμαστε, από την εποχή που ο Ελευθέριος Βενιζέλος προείδε ότι το πολεμικό αεροπλάνο είναι ένα Όπλο που ταιριάζει απόλυτα στην ψυχοσύνθεση του Έλληνα μαχητή, η χώρα μας είχε πάντα πολύ καλούς αεροπόρους και βέβαια αξιόλογο αεροπορικό κλάδο, ο οποίος απόδιδε πάντα στις προκλήσεις της εποχής, έστω βασιζόμενος στο περίφημο ελληνικό φιλότιμο. Ένα απτό ιστορικό παράδειγμα είναι η ταχύτατη αξιοποίηση των πολύ δύσκολων στην πτήση ναυτικών βομβαρδιστικών Helldiver και η άμεση ένταξή τους σε αληθινές πολεμικές επιχειρήσεις. Τα ελληνικά Helldivers της 336, φέρεται ότι έχουν κατορθώσει να «προσβάλλουν» ακόμα και αμερικάνικο αεροπλανοφόρο σε άσκηση!
Αυτό όμως που κατά γενική ομολογία άλλαξε χωρίς επιστροφή από το 1974 και μετά , είναι ότι η Πολεμική Αεροπορία μπήκε στην τροχιά του επαγγελματισμού που την μετέτρεψε σε μια διαχρονικά σύγχρονη Αεροπορική Δύναμη , πάντα κοντά στις εξελίξεις του αεροπορικού Όπλου, ασχέτως των αεροπλάνων κλπ. εξοπλισμού που χρησιμοποιεί. Δεν θα ήταν μεγάλη υπερβολή να πούμε, ότι οι πολλές διακρίσεις των Ελλήνων Αεροπόρων σε διεθνείς ασκήσεις σήμερα (ΤLP, Red Flag, Blue Flag κλπ) έχουν τη ρίζα τους ακριβώς σε εκείνη την εποχή: στους 36 επίλεκτους πιλότους (18 πληρώματα) και τεχνικούς (117 όλων των ειδικοτήτων !), που εκπαιδεύτηκαν στις ΗΠΑ όλοι μαζί την κατάλληλη εποχή (τέλος πολέμου Βιετνάμ) από τους πιο κατάλληλους ανθρώπους (βετεράνοι πολέμου της USAF) και γύρισαν πίσω έτοιμοι για όλα (Κύπρος), αλλά και για να τα αλλάξουν όλα!
Το παρόν δεν είναι τίποτα παραπάνω από έναν πρόλογο για το ΚΑΛΥΤΕΡΟ επετειακό άρθρο των 40 χρόνων του Φάντομ που διάβασα έως τώρα , που φυσικά γράφτηκε από τους πλέον κατάλληλους ανθρώπους : Αυτούς που έγιναν οι πρώτοι Έλληνες Φαντομάδες και έμαθαν να πετούν όχι απλά για να πετούν αλλά ιπτάμενοι να μάχονται στη Γη και τον αέρα (“FLY TO FIGHT” όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Αντιπτέραρχος ε.α. Γιώργος Σκαρλάτος) και πήραν πάνω στους ώμους τους όλη την Αεροπορία:
Το παρόν δεν είναι τίποτα παραπάνω από έναν πρόλογο για το ΚΑΛΥΤΕΡΟ επετειακό άρθρο των 40 χρόνων του Φάντομ που διάβασα έως τώρα , που φυσικά γράφτηκε από τους πλέον κατάλληλους ανθρώπους : Αυτούς που έγιναν οι πρώτοι Έλληνες Φαντομάδες και έμαθαν να πετούν όχι απλά για να πετούν αλλά ιπτάμενοι να μάχονται στη Γη και τον αέρα (“FLY TO FIGHT” όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Αντιπτέραρχος ε.α. Γιώργος Σκαρλάτος) και πήραν πάνω στους ώμους τους όλη την Αεροπορία:
Απολαύστε εδώ το Αφιέρωμα του Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολής Ικάρων και μην ξεχάσετε τις από πρώτο (και καλό!) χέρι μαρτυρίες των πρωταγωνιστών της εποχής Φάντομ στην Ελλάδα:
Το είδα πρώτα στο defencepoint.gr και μπράβο τους που το ανέδειξαν.
Manolis
Πρόσφατα, στο κυνήγι της αναζήτησης πληροφοριών για τις Ελληνικές LGB διάβασα κάτι που έγραψε ένα παλιός χειριστής
''πολλά από όσα σήμερα στη ΠΑ θεωρούνται δεδομένα, πολύ απλά δεν θα υπήρχαν αν δεν υπήρχε αυτό το αεροσκάφος''.
νομίζω ότι το κείμενο του Manoli συμπληρώνει την πρόταση του χειριστή...
Respect.
Στο αρθρο του Μαρτιου, ειχαμε βαλει και ενα δωρακι για τους φιλους του Φαντομ , το Flight Manual του F-4E (που παρεπιπτοντως οι πρωτοι φαντομαδες αργησαν να το δουν , μια και εκπαιδευτηκαν σε F-4C ) . Aκομα μια φορα:
http://www.f4phantom.com/docs/F4Manual-1979-T-O-1F-4E-1-Flight-Manual-USAF-Series-F-4E-Aircraft.pdf
Να συνεχισουμε τα δωρακια με το πληρες κλασικο κοκπιτι του F-4E ...
http://www.cockpits.net/website/F4WIDEdescr.html
...αλλα και φωτο με πληρεις επεξηγησεις για καθε όργανο ξεχωριστα!
http://aviation.watergeek.eu/f4j-panel.html
Να μην ξεχναμε οτι οι μαρτυρίες των πρωταγωνιστών της εποχής Φάντομ συνεχιζονται ! Επισκεπτειτε το λινκ του Συνδέσμου Αποφοίτων Σχολής Ικάρων ξανα , για τις νεες ιστοριες που αναρτωνται καθημερινα, οπως αυτη του κ. Οδυσσέα Γαλανόπουλου, του ενος απο τους 2 βετερανους που ξαναπεταξαν με το θρυλο. Ειδαμε ολοι τη φωτο με την αφισα που εφτιαξαν τα εγγονια του για τα 40 του Φαντομ: GO ΠΑΠΠΟΥ !
http://www.ikaros.net.gr/images/anamnisisf4/anamniseis-galanopoulos.pdf
Για εμενα, η πιο γνησια εικονα αγαπης για την αεροπορικη ιδεα που εχω δει εδω και καιρο.