ΤΑ ΑΩ Των CL-415 Και Οι Άθλιες Πρακτικές Της Bombardier
Από έλλειψη ανταλλακτικών καθηλώθηκε στο έδαφος ο μισός στόλος των πυροσβεστικών αεροσκαφών που διαθέτει η χώρα μας, καθώς η κατασκευάστρια εταιρία επέβαλε στην Ελλάδα εμπάργκο, όταν απαιτήθηκε η υλοποίηση των υποχρεώσεων της.
Στο πλαίσιο της αγοράς δέκα πυροσβεστικών αεροσκαφών το 1999, η Bombardier δεσμεύθηκε για την υλοποίηση ΑΩ ύψους 25 εκατ. ευρώ, τα οποία όμως έμεναν στα χαρτιά. Όταν ζητήθηκε επιτακτικά από τη χώρα μας η υλοποίησή τους, τότε υπήρξε άρνηση. Η κατασκευάστρια "ανακάλυψε" πως η αγορά των CL-415 δεν μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως στρατιωτική και άρα δεν υπόκειται η σύμβαση των Canadair στη σχετική νομοθεσία περί υποχρεωτικών αντισταθμιστικών ωφελημάτων. Βέβαια χρόνια πριν η καναδική εταιρία είχε συμφωνήσει να παρέχει ΑΩ και να δώσει ακόμα και εγγυητική επιστολή για την υλοποίησή τους (ίσως να υπήρχαν την περίοδο της αγοράς κάποιες άλλες προφορικές διαβεβαιώσεις για το πως θα εξελιχθεί η εν λόγω συμφωνία).
Η χώρα μας από το 2004 και μετά πίεζε στο να υλοποιηθούν τα αντισταθμιστικά και το 2008 η καναδική Bombardier πήγε το Ελληνικό Δημόσιο σε Διεθνές Δικαστήριο όπου και κατάφερε να κερδίσει την υπόθεση. Καταλυτικό ρόλο, φαίνεται πως έπαιξε μία επιστολή του Γενικού Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών κ. Δ. Γεωργιόπουλου. Η επιστολή, με ημερομηνία 1 Ιουνίου του 2010 επιβεβαιώνει τα επιχειρήματα της Bombardier ότι δηλαδή "τα πυροσβεστικά αεροσκάφη δεν είναι αμυντικό υλικό" που χρησιμοποιήθηκε από την καναδική εταιρία στο Διεθνές Δικαστήριο.
Ωστόσο η προμήθεια των CL-415 έγινε με απόφαση του ΚΥΣΕΑ και χαρακτηρίσθηκε από τον τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας (Άκη Τσοχατζόπουλο) ως ειδικό εξοπλιστικό πρόγραμμα. Ο Γεωργιόπουλος τοποθετήθηκε σε αυτή την καίρια θέση το 2010 από τον τότε υπουργό Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλο. Μπροστά στις περίεργες αυτές εξελίξεις ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δ. Αβραμόπουλος έδωσε εντολή στις 17 Ιουλίου του 2013 να καταπέσει η εγγυητική επιστολή της Bombardier ύψους 13.868.354 ευρώ, προκειμένου να στείλει το μήνυμα ότι δεν μπορεί να εμπαίζεται η Ελλάδα. Υπενθυμίζεται πως η προμηθεύτρια εταιρία όταν σφράγισε την πώληση των CL-415 στη χώρα μας συμφωνούσε για την παροχή αντισταθμιστικών Ωφελημάτων χωρίς αντιρρήσεις.
Με την παραπάνω εξέλιξη η Bombardier διέκοψε την ροή ανταλλακτικών προς την Ελλάδα και με διάφορους πρωτόγνωρους μηχανισμούς απέτρεψε στο να προμηθευτούμε ανταλλακτικά από άλλες χώρες που χρησιμοποιούν τους ίδιους τύπους πυροσβεστικών αεροσκαφών. Ειδικότερα η εταιρία εφαρμόζει ένα σύστημα όπου οι χώρες που επιθυμούν να προμηθευτούν ανταλλακτικά πρέπει να αναφέρουν τον σειριακό αριθμό του αεροσκάφους. Σύμφωνα με το μητρώο συντήρησης του κάθε αεροσκάφους η κατασκευάστρια εταιρία γνωρίζει τι ανταλλακτικό χρειάζεται και πότε. π.χ. δεν υπάρχει η δυνατότητα να αγοράσει η Ιταλία ανταλλακτικά και να τα προωθήσει στη χώρα μας.
Ωστόσο οι τελευταίες πληροφορίες θέλουν να υπάρχει μία πρόοδος στις συνομιλίες με την Bombardier για την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης. Γεγονός που άνοιξε μία οπή στην παροχή ανταλλακτικών ώστε να μπορέσουμε να "σηκώσουμε" τα 11 από τα 21 αεροσκάφη που διαθέτουμε.
Oι Καναδοι μια χαρα κανουν την δουλεια τους,τα δικα μας τα χαιβανια ας προσεχαν τι υπογραφουν.Αντι η συμφωνια να δενει με τετοιο τροπο τον κατασκευαστη ωστε η μη τηρηση της να συνεπαγεται οικονομικες ρητρες(γιατι εκει πονανε ολοι),η δικη μας πρακτικη ηταν "μισο λεπτο να γδυθω και να παρω σταση",ας ζητησουμε λοιπον απο τους απεναντι ταχυρυθμα φροντιστηρια για "το πως κλεινω συμφωνιες"(Boeing-Sikorsky)
Άλλη μια κραυγαλέα περίπτωση του πως η υπαγωγή μέσων κοινής ωφέλειας στις Ένοπλες Δυνάμεις, περιπλέκει την κατάσταση.....
Tι σόι ειδικό εξοπλιστικό πρόγραμμα είναι η αγορά πυροσβεστικών αεροπλάνων ??
Τα 10 CL-415 δεν έπρεπε να αγοραστούν με κονδύλια του υπουργείου άμυνας.
Έχει παρατηρήσει κανείς ότι οι τουρκική αεροπορία δεν έχει πυροσβεστικά αεροπλάνα ?? Εκεί τα 250 εκατ. δολ. (που κόστισαν σε τιμές '99 τα 10 νέα Καναντέρ) και άλλα πολλά εκατομμύρια δολάρια τα ξοδεύουν για εκσυγχρονισμούς F-16, Τ-38, F-5, για αγορά όπλων μακρού πλήγματος, ιπτάμενα τάνκερ, ελικόπτερα, κτλ. Και η Π.Α εδώ πετάει με μη εκσυγχρονισμένα F-16/-30 και -50, με τα Τ-2, Τ-41 κ.ο.κ. Και στην Τουρκία τους τους ιπταμένους στην αεροπορική ακαδημία της πολεμικής αεροπορίας δεν τους εκπαιδεύουν για 4-5 χρόνια, και σε εκπαιδευτικά τζετ, ώστε μετά μερικοί στην πρώτη τους μετάθεση να πάνε σε Μοίρα πυροσβεστικών αεροπλάνων. (και να μείνουν εκεί για χρόνια)
Γιάννης
Μπράβο τσιμουχα. Τα είπες ολα και οπως πρέπει. Δυστυχώς ηταν πάγια πρακτική ο τροπος αυτος προμήθειας πράγμα που μας βαζειβσε σκέψεις! !! Το θεμα ομως ειναι πως δεν μαθαίνουμε απο τα λαθη μας. Ουτε εμεις ούτε οι πολιτικοι και φυσικά οι αλλες εταιριες θα το εκμεταλευτουν. Το ίδιο δεν έγινε και με τα υποβρύχια?
......και όμως ήταν εξοπλιστικό!!!! Τα 2 cl-415 ήταν ειδικής διαμόρφωσης,τα οποία δεν υπάρχουν πια....observer(περί εξοπλιστικότητας)
Η ειδικη διαμορφωση περιοριζονταν σε ενα SLAR,τιποτα παραπανω.
@observer
Δεν είναι εξοπλιστικό πρόγραμμα η αγορά πυροσβεστικών αεροπλάνων. Ούτε η αγορά των 2 -ΜΡ σε σύνολο 10 α/φων μπορεί να χαρακτηρίσει εξοπλιστικό το πρόγραμμα. Και για αυτά τα 2 α/φη υπάρχουν γνώμες στελεχών της Μοίρας ότι δεν χρειαζόνταν να αγοραστούν.
Γιάννης