Η Αναγέννηση Του 210
Τις βραδυνές ώρες της 30ης Σεπτεμβρίου του 1997, κατα τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσεως ένα αεροσκάφος της 332 ΜΠΚ κατέπεσε σε θαλάσσια περιοχή της Σκύρου πλησίον της 135 Σμηναρχίας Μάχης. Από την "προσθαλάσσωση", δυστυχώς ο χειριστής του αεροσκάφους Υποσμηναγός Δημήτρης Στρατάκιας, δεν επέζησε.
Τανάγρα 2008 "Μίνι Αρχάγγελος", το 210 τροχοδρομεί υπο τα βλέμματα χιλιάδων φίλων της ΠΑ. Είχαν προηγηθεί εκτεταμένες εργασίες για να επανέλθει σε πτητική κατάσταση. |
Το αεροσκάφος βρισκόταν σε βάθος μόλις πέντε μέτρων και αποφασίσθηκε να στηθεί επιχείρηση για την ανάσυρση του. Το 210 πέρασε τρεις ημέρες στη θάλασσα μέχρι την στιγμή που ήλθε στην επιφάνεια. Ενώ ακόμη βρισκόταν στη φορτηγίδα μεταφοράς το αεροσκάφος πλύθηκε με νερό και έγινε χρήση του αναστολέα διάβρωσης Ardrox 6367.
Γρήγορα διαπιστώθηκε ότι παρά την υψηλή ταχύτητα "προσθαλάσσωσης" (περίπου 150kt), το αεροσκάφος είχε υποστεί μικρής έκτασης ζημιές και θα μπορούσε να επανέλθει σε πτητική κατάσταση εφόσον η διάβρωση δεν είχε προχωρήσει.
Το Mirage μεταφέρθηκε στη ξηρά όπου αποσυναρμολογηθηκε, εκεί η άτρακτος "βαπτίστηκε" σε μια αυτοσχέδια λεκάνη που περιείχε μείγμα νερού και Ardrox 6367. Η άτρακτος παρέμεινε 12 ώρες στο διάλυμα και έπειτα βυθίσθηκε άλλες 4 φορές παραμένοντας μία ώρα την κάθε φορά. Για επιπλέον προστασία, όταν η άτρακτος στέγνωσε έγινε χρήση του αναστολέα διάβρωσης Ardrox 396-1E28. Η ίδια διαδικασία ακολουθήθηκε για τις πτέρυγες, τις θυρίδες πρόσβασης και άλλα απάρτια και τμήματα του αεροσκάφους.
@ Drflight |
Oι κινητές γεννήτριες φωτός που διακρίνονται μαρτυρούν ότι το συνεργείο χρειάστηκε να εργαστεί ημέρα και νύχτα για να "σωθεί" το ιπτάμενο μέσο. @ Drflight |
Αφού εξετάσθηκε πλήρως το αεροσκάφος, έγινε μελέτη και κατεγράφησαν οι προς εκτέλεση εργασίες, ακολούθως οι πτέρυγες και η άτρακτος εστάλησαν στη Γαλλία για ανακατασκευή. Από τα 780 κύρια τμήματα που συνθέτουν το Mirage 2000, μόλις 230 επισκευάσθηκαν και επανατοποθετήθηκαν στο αεροσκάφος, τα υπόλοιπα αντικαταστάθηκαν από νέα που κατασκεύασε η Dassault και οι υποκατασκευαστές της ενώ άλλα τα προήλθαν από το απόθεμα της ΠΑ.
Ο διηλεκτρικός κώνος, περίπου το 80% των θυρίδων πρόσβασης και οι εξωτερικές επιφάνειές του κάτω μέρους της ατράκτου αντικαταστάθηκαν. Οι σωληνώσεις των υδραυλικών και του καυσίμου ελέγχθηκαν και τα τμήματα τους που είχαν επηρεαστεί από την προσθαλάσσωση και την παραμονή στη θάλασσα αντικαταστάθηκαν. Πραγματοποιήθηκαν εργασίες στην φωλέα του ρινιαίου σκέλους, καθώς και στα διαμερίσματα της μπαταρίας της γεννήτριας και της παροχής σύστημα οξυγόνου.
Αφού αξιολογήθηκε η κατάσταση του κάθετου σταθερού αποφασίσθηκε η αντικατάσταση του από νέο. Οι πτέρυγες κρίθηκαν ΠΟΕ (Πέραν Οικονομικής Επισκευής) και επίσης αντικαταστάθηκαν από νέες στις οποίες όμως διατηρήθηκαν τα παλαιά αερόφρενα και τα πηδάλια ανόδου-καθόδου.
Από την προσθαλάσσωση, εκτεταμένες ζημιές υπέστησαν και τα σκέλη τα οποία και αντικαταστάθηκαν.
Στο πρόγραμμα επαναφοράς του αεροσκάφους σε πτητική κατάσταση, είχε αποφασισθεί να εμπλακεί και η ΕΑΒ, έτσι μετά την επιθεώρηση και τις εργασίες επαναφοράς του 210, η άτρακτος του επέστρεψε στην Ταναγρα όπου το προσωπικό της Ελληνικής Αεροπορική Βιομηχανίας ξεκίνησε να επανασυναρμολογεί το Mirage ενώ το Μάρτιο του 2003 έφτασαν στην Τανάγρα μηχανικοί από την Γαλλία για να συνδράμουν στις εργασίες επαναναφοράς του σε πτητική κατάσταση.
Έξι χρόνια μετά το συμβάν, έφτασε η στιγμή της πτήσης αποδοχής... ο δοκιμαστής χειριστής της Dassault Eric Gerard σκαρφάλωσε στα 50.000 πόδια και με mach 1.5 ξεκινήσε μια σειρά βίαιων ελιγμών που άγγιξαν τα 9 g για να επιβεβαιωθεί η συμπεριφορά του αεροσκάφους και η απόδοση του κατά τα προβλεπόμενα...
Σήμερα τo 210 ανήκει στη δύναμη της 332ΜΠΚ.
Πηγές : Combat Aircraft Monthly, Engage 2, Dr Flight
Δύσκολη και κοστοβόρα διαδικασία που έτυχε σε μια εποχή που η ΠΑ είχε σε εξέλιξη ένα τεράστιο εξοπλιστικό πρόγραμμα. Μερικά χρόνια αργότερα το 204 αν και σε παρόμοια κατάσταση δεν έτυχε της ίδια φροντίδας αφήνωντας την 332 ΜΠΚ με μόνο 2 διθέσια για εκπαίδευση.
Κάπου είχα διαβάσει ότι η επισκευή του 210 περιλαμβανόταν στο μεγάλο πακέτο της αγορά των -5 και από ότι δείχνουν τα γεγονότα πρέπει να ισχύει.
Κάθε φορά που διαβαζω για αυτό το περιστατικό σκέφτομαι πόσο άδικα έχουν φύγει μερικά από τα καλύτερά μας παιδιά... :(
Από όσο θυμάμαι την βραδιά εκείνη κάποια βάρκα είχε απλώσει δίχτυα στην ίδια ευθεία με τον διάδρομο και ο πιλότος θεώρησε ότι τα φώτα που έβλεπε ήταν από τον διάδρομο και το προσγείωσε στην Θάλασσα...
H Πτήση κάνει αναφορά για ατύχημα στην 110 ΠΜ το 1982 όπου το 01517 καταστράφηκε κατά το ήμισυ και σε συνεργασία με την ΕΑΒ και με απάρτια από το 01506 που έπιασε φωτιά στο Ηράκλειο το 1974 προέκυψε το ¨νέο¨ 01517 που τελικά βγήκε off από βαριά προσγείωση στον Άραξο. Θα ήταν ενδιαφέρων να μάθουμε περισσότερα γι αυτό το γεγονός.
Βασίλη μόνο αυτές τις φωτογραφίες βρήκα από την περίοδο που αναφέρεις δεν γνωρίζω αν είναι το 01517.
http://s21.postimg.org/gppt2sbw7/1533506_10202488228034403_752406684_n.jpg
http://s21.postimg.org/ewmwegqpj/1558833_10202488226274359_238925649_n.jpg
http://s21.postimg.org/owhsud1yv/1608535_10202488226874374_489895740_n.jpg