Have Glass

aviationlive | 10/21/2013 07:21:00 μ.μ. | 10 σχόλια

Με το πρόγραμμα Have Glass επιχειρείται η αύξηση της επιβιωσιμότητας του F-16, μειώνοντας το ηλεκτρομαγνητικό και υπέρυθρο ίχνος του αεροσκάφους με παθητικά μέτρα. Ήδη το πρόγραμμα μετρά 5 γενιές και βρίσκει εφαρμογή σε πάνω από 1700 F-16. Στα αεροσκάφη της ΠΑ συναντάμε τα προγράμματα Have Glass I (Block 30 & 50) και ΙΙ (Block 52+ & 52M).

Εικόνα 364

Have Glass I : H πρώτη γενιά του προγράμματος επικεντρώνεται κυρίως στην προσθήκη ανακλαστικού φιλμ στην καλύπτρα. Με αυτό το μέτρο μειώνεται μερικώς η ηλεκτρομαγνητική υπογραφή του αεροσκάφους, με την ''ελεγχόμενη'' ανάκλαση των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων ραντάρ στην επιφάνεια της καλύπτρας και όχι στις επιφάνειες του πιλοτηρίου. Τα αεροσκάφη ξεχωρίζουν από τη χρυσαφί καλύπτρα, όπως στη παραπάνω φωτογραφία.

Χαρακτηριστικό Block 52+ της ΠΑ (C) S. Alipsalis
Σύμφωνα με ανοιχτές πηγές το πρόγραμμα Have Glass II, με την εκτενή χρήση RAM (Radar Absorbing Material) μείωσε το ηλεκτρομαγνητικό ίχνος του F-16 κατά 15%. Στις εξωτερικές επιφάνειες του αεροσκάφους εφαρμόζονται τα πακέτα μέτρων Pacer Gem και Pace Mud.
Pacer Mud : Το 60% της επιφάνειας του F-16 καλύπτεται από μια λεπτή επίστρωση RAM. Τα συστατικά του υλικού, έχουν την ιδιότητά να απορροφούν μέρος της ενέργειας των ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων που προσπίπτουν στην επιφάνεια του αεροσκάφους, μειώνοντας έτσι το το ηλεκτρομαγνητικό του ίχνος.
Pacer Gem : Η χρώση που χρησιμοποιείται πάνω από το υλικό RAM, σκοπό έχει τη μείωση του υπέρυθρου ίχνους του αεροσκάφους. Σε αυτή οφείλεται η μεταλλική απόχρωση και η "βρώμικη" όψη που σταδιακά αποκτά το F-16, χωρίς όμως η εμφάνιση του να αντικατοπτρίζει την λειτουργικότητα του (ενδιάμεσο quiz 15).


Για τις "εσωτερικές" παρεμβάσεις δεν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα στοιχεία. Στη παραπάνω φωτογραφία, το λευκό υλικό που πλαισιώνει το ραντάρ είναι RAΜ, επίσης μέτρο του προγράμματος Have Glass II. Σύμφωνα με τον συντάκτη του aviationweek Bill Sweetman, δεν "εξαφανίζει" το αεροσκάφος αλλά λειτουργεί βοηθητικά όταν γίνεται χρήση παρεμβολέα καθώς μειώνει την εμβέλεια κατά την οποία οι εκπεμπόμενες ηλεκτρονικές παρεμβολές παύουν να παρεμποδίζουν το εχθρικό ραντάρ από τον εντοπισμό ενός στόχου (burn through range), δίνοντας έτσι περισσότερο "χώρο" στο F-16.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα επετειακά F-16 της AMI με τον διάκοσμο "πάνω" από την Have Glass




Jon Lake / Combat Aircraft 2011-05
F-16.net
aviationweek


υγ. κάθε βοήθεια να διορθώσουμε/εμπλουτίσουμε το άρθρο ευπρόσδεκτη

Category: , , , , ,

10 σχόλια

  1. Ανώνυμος says:

    Για τα προηγμένα F-16 Block 52+ ισχύει το ίδιο;

  2. Το HAFy σε ένα τεύχος έγραψε πως φορούν την Have Glass II.

  3. Manolis says:

    Eνδεικτικα, η βαφη που χρησιμοποιειται τωρα στην USAF ειναι η Have Glass ΙV , ενω δοκiμαζεται τωρα και η Have Glass V που δεν ειναι αλλη απο τη βαφη του F-35 (F16.net). Απεναντι τι γινεται, σιγουρα εχουν εφαρμοσμενη Have Glass Ι ,πολυ καθαρους τους βλεπω κατα τα αλλα.

  4. και οι τα Τουρκικα αν κρίνουμε από την περιγραφή

    http://translate.google.gr/translate?hl=el&sl=tr&tl=en&u=http%3A%2F%2Fkokpit.aero%2Fradara-yakalanmayan-boya%3Ffilter_name%3Df-16%26page%3D3

    +έχουν αναπτύξει δική τους

    http://translate.google.gr/translate?hl=el&sl=tr&tl=en&u=http%3A%2F%2Fgundem.milliyet.com.tr%2Fbu-boya-jetleri-hayalet-hale-getiriyor%2Fgundem%2Fgundemdetay%2F29.12.2012%2F1648713%2Fdefault.htm

  5. Ανώνυμος says:

    Τα F-16 δεν μπορούν να φορέσουν το ίδιο με το F-22?

  6. Τα F-16 μπορούν να φορέσουν την Have Glass 5 που αναπτύχθηκε για τα F-35 (όπως γράφει και ο Manolis)

    http://theaviationist.com/2012/08/30/have-glass/#.UmcDWFOhvJg

  7. Ανώνυμος says:

    Καμία ιδέα για το πόσο μείωσε το ηλεκτρομαγνητικό ίχνος του F-16;

  8. Philip says:

    Μια σύντομη ερώτηση για το F16 και συγνώμη που εκμεταλεύομαι την πιο πρόσφατη είδηση.
    Αφού τα Block 60 των ΗΑΕ είναι πλέον πολύ ανώτερα (απο ότι λένε) από τα τωρινά γιατί συνεχίζουν την ίδια ονομασία; Γιατί δεν τα ονομάζουν πχ Ε/F όπως τα Super Hornet και τα Gripen κλπ;

  9. Τα Block 60 έχουν κωδικοποιηθεί σαν E/F

  10. Manolis says:

    Mερικα παραπανω στοιχεια για τις "εσωτερικές" παρεμβάσεις:
    "Στα F-16 block-40 (σ.σ. της USAF) πρωτοεφαρμόστηκε το πρόγραμμα «Have Glass», μια σειρά μέτρων για τη μείωση του ίχνους που παρουσίαζε το αεροσκάφος στο ραντάρ και περιλάμβανε:
    * Την επίχριση του εσωτερικού της καλύπτρας με ένα στρώμα οξειδίου ινδίου-ψευδαργύρου, που την καθιστούσε αδιαφανή στην ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία του μήκους κύματος των ραντάρ. Έτσι μπορούσαν να αποφευχθούν οι αντανακλάσεις από το εσωτερικό και από υποσυστήματα με πολλές γωνίες, όπως το HUD και το προσκέφαλο του εκτινασσόμενου καθίσματος. Με το επίχρισμα αυτό, η καλύπτρα του F-16 απέκτησε (την γνωστη) χρυσίζουσα απόχρωση.
    * Επιχρίσματα απορροφητικών υλικών RAM (Radar Absorbing Materials) τοποθετήθηκαν στο πρόσθιο αεροστεγές διάφραγμα για την απόκρυψη της κάθετης επιφάνειας μέσα από τον αεροδυναμικό, αλλά πληρως διαπερατο απο ακτινοβολια , διηλεκτρικό κώνο του ραντάρ και του μηχανισμού κίνησης-στήριξης της κεραίας (σ.σ. το λευκό υλικό που ειναι εμφανες στην 3η φωτογραφια).
    * Υλικό RAM τοποθετήθηκε επίσης και στο χείλος, καθώς και την εσωτερική κυρτή επιφάνεια της αεροεισαγωγής του κινητήρα (σ.σ. ο ανεμιστηρας-συμπιεστης των αεροκινητηρων ειναι η Νο1 πηγη αντανακλασεων ακτινοβολιας ρανταρ απο την προσθια πλευρα).
    Εκτίμηση είναι ότι η μείωση που επιτεύχθηκε στο «ίχνος» του F-16 ήταν της τάξης του 15-20%."
    Ολα αυτα χωρις την εξωτερικη βαφη!
    http://library.techlink.gr/ptisi/article.asp?mag=2&issue=272&article=6837

    Αυτα για τα μπλοκ-30/50. Κατι σχετικο για τα (πολωνικα) μπλοκ-52+ :
    (απο το JANE'S INTERNATIONAL DEFENCE REVIEW -IDR- FEBRUARY, 2003)

    "IDR learned that the F-16C/D Block 52M + will incorporate low observability technologies derived from the Have Glass I/II classified programs (radar-absorbent materials and coatings).
    Have Glass covered insertion of RAM into the inlet duct and on other elements of the airframe, addition of a metalized canopy and foam behind radar. Have Glass consisted of two separate programs:
    • the radar cross section reduction-oriented Pacer Mud that led to creation of the radar absorbent material called FMS-3049; and
    • the infrared signature reduction-oriented Pacer Gem that resulted in incorporation of the new top coat paint (FMS-2026) matching the shades of the current paint.
    The new RAM was implemented on 60% of the structure, generally on selected upper and lower surfaces, where10-20mils of RAM was sprayed, adding about 100kg of weight to the aircraft. Polish aircraft are also to be the first or one of the first equipped with new color moving map provided by Honeywell. "