Αποχώρησε η SAAB από τον διαγωνισμό της Δανίας για την προμήθεια Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους. Η Σουηδική εταιρεία θεωρεί ότι έχει προαποφασισθεί η προμήθεια του F-35 και την τελευταία στιγμή δεν κατέθεσαν την προσφορά τους για το Gripen. Σε αντίστοιχη κίνηση για τους ίδιους λόγους είχε προχωρήσει και η κοινοπραξία Eurofighter, το 2007.
Πηγή
Ζευγάρι βομβαρδιστικών Tu-22M3 συνοδευόμενo από τέσσερα Su-27 πραγματοποίησε εικονική προσβολή κατά "στόχων" στη Σουηδική επικράτεια. Τα συμβάν έλαβε χώρα τις πρώτες πρωινές ώρες της 29ης Μαρτίου παρόλα αυτά έγινε γνωστό πριν από λίγες ημέρες. Το "πακέτο" πέταξε από την Αγία Πετρούλη με κατεύθυνση προς το Σουηδικό αρχιπέλαγος, πάντοτε ευρισκόμενο σε διεθνή εναέριο χώρο.
![]() |
Σε αντίθεση με τη Σουηδική αεράμυνα που δεν "αντέδρασε", F-16AM της Βασιλικής Αεροπορίας της Δανίας απογειώθηκαν απο τη Λιθουανία ( Baltic Air Policing ) και συνόδευσαν το σχηματισμό. Σύμφωνα με την εφημερίδα Svenska Dagbladet - που αποκάλυψε το περιστατικό - δεν υπήρχαν διαθέσιμα/έτοιμα αεροσκάφη.
Σε συνομιλίες βρίσκονται η Ουρουγουάη και η Χιλή για την πώληση 12 αεροσκαφών F-5 Tiger III. Αεροσκάφη της FACh ( Fuerza Aérea de Chile ) συνοδευόμενα από KC-135 πραγματοποίησαν τρίωρη πτήση από την Punta Arena με τελικό προορισμό το Montevideu όπου παρουσιάστηκαν σε επιτελείς της αεροπορίας της Ουρουγουάης.
![]() |
| Τα 12 Tiger III της Χιλής, θα πωληθούν προς 80 εκατ. $. Το ποσό από την πώληση θα διατεθεί για την αγορά επιπλέον μεταχειρισμένων F-16 (πιθανότατα από την Δανία). |
Τα F-5E/F έχουν υποβληθεί σε εκτεταμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ηλεκτρονικών τους, ξεχωρίζουν το ραντάρ EL/M-2032 της Elta, το σύστημα σκόπευσης επι κάσκας DASH III. Στο οπλοστάσιο τους περιλαμβάνονται οι Python III και IV ενώ για εμπλoκές πέραν του οπτικού ορίζοντα φέρουν τον πύραυλο Derby.
Πηγή
Η Δανία επανεκκινεί διαγωνισμό για την προμήθεια νέου μαχητικού αεροσκάφους για την αντικατάσταση των 30 F-16 A/B MLU που διαθέτει. Θα συμμετάσχουν η Boeing με το Super Hornet, η Saab με το Gripen, η EADS με το Typhoon και η Lockheed με το JSF
![]() |
| Τα F-16 θα συνεχίσουν να πετούν έως το 2020 - 2024 |
Το 2007 η κοινοπραξία είχε "αποσυρθεί" από το διαγωνισμό εκφράζοντας τη δυσαρέσκεια της για τη διαδικασία που ευνοούσε το JSF. Η Δανία συμμετέχει στο πρόγραμμα της LM σαν Tier-3, επενδύοντας πάνω από 200 εκάτ.$
Πηγή
10 F-16AM/BM και δύναμη 100 ατόμων διαφόρων ειδικοτήτων της Βασιλικής αεροπορίας της Δανίας μεταστάθμευσαν στην Ιταλία, για συνεκπαιδευτούν με τα Typhoon της 4° Stormo. Τα F-16 θα παραμείνουν στην Ιταλία για τρείς εβδομάδες (01.14 - 08.02).
(C) Skrydstrup
![]() |
| Πρώτη "αναχαίτιση" για τους Δανούς... (C) Flyvevåbnet |
F-16ΑΜ της Βασιλικής αεροπορίας της Δανίας συνοδεύει IL-20M Elint σε διεθνή εναέριο χώρο. Η Flyvevåbnet ανέλαβε την αστυνόμευση του εναέριου χώρου της Βαλτικής στις 3 Ιανουαρίου όταν αντικατέστησε την "αποστολή" της
Τσεχίας.
Εννέα MH-60R Seahawk θα προμηθευτεί η Δανία σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου άμυνας της χώρας.Τα Seahawk που αναμένεται να παραληφθούν το 2016 θα αντικαταστήσουν τα γηρασμένα Lynx.
Η διαρροή στα μέσα μαζικής ενημέρωσης μίας διαβαθμισμένης έκθεσης της
δανέζικης Αεροπορίας με την αξιολόγηση των πρόσφατων επιχειρήσεων του
ΝΑΤΟ στη Λιβύη, έφερε σε δύσκολη θέση τόσο την κυβέρνηση της χώρας όσο
και τη Συμμαχία.
Η διαβαθμισμένη ως απόρρητη έκθεση με τίτλο «Libya Mission»
(«Αποστολή στη Λιβύη») συντάχθηκε από την Τακτική Αεροπορική Διοίκηση
(FTK) της δανέζικης Αεροπορίας και λόγω λάθους απεστάλη ως ηλεκτρονικό
αρχείο στον όμιλο «Politiken», έναν από τα πιο σημαντικούς στο χώρο των
μέσων μαζικής ενημέρωσης στη χώρα. Η αποστολή έγινε σε
ανταπόκριση σχετικού αιτήματος για αποδέσμευση πληροφοριών για τις
δανικές επιχειρήσεις στη Λιβύη από τον «Politiken», οπότε προφανώς εκ
παραδρομής συμπεριέλαβε το διαβαθμισμένο υλικό.
Σε εθνικό επίπεδο η δημοσιοποίηση της έκθεσης προκάλεσε σάλο
αφού αποκαλύφθηκε ότι η δανέζικη Αεροπορία «ξεμένοντας» από όπλα
ακριβείας αέρος – εδάφους, κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων,
προμηθεύτηκε κατευθυνόμενες βόμβες από το Ισραήλ, αφού όλες οι
προσπάθειες προμήθειας όπλων από τα αποθέματα των συμμαχικών χωρών δεν
είχαν αποτέλεσμα.
Το καταπληκτικό στην υπόθεση είναι η πρώην υπουργός Άμυνας ενώ
παραδέχθηκε ότι η εξάντληση των αποθεμάτων όπλων ήταν εν γνώσει της, εν
τούτοις δήλωσε ότι έδωσε το πράσινο φως για την προμήθεια τους από την
Ολλανδία και την Πολωνία, χωρίς να θυμάται οποιαδήποτε εμπλοκή του
Ισραήλ.
Σε συμμαχικό επίπεδο η δανέζικη Αεροπορία ασκεί δριμεία
κριτική στο ΝΑΤΟ και τις επιχειρησιακές του δομές για έλλειψη ικανότητας
διεξαγωγής και συντονισμού των επιχειρήσεων με ιδιαίτερη έμφαση στη
στοχοποίηση. Το ΝΑΤΟ, κατά τους Δανούς, αποδείχθηκε ανίκανο όχι μόνο να
συντονίσει τις αεροπορικές επιχειρήσεις αλλά και να παρέχει στα μαχητικά
αξιόπιστες πληροφορίες για στόχους που επρόκειτο να εμπλέξουν. Το ίδιο
ανεπαρκής ήταν και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων των αεροπορικών
προσβολών και ειδικότερα των παράπλευρων απωλειών στον πληθυσμό και τις
μη στρατιωτικές υποδομές, που είχε ως αποτέλεσμα να περιοριστεί τόσο ο
αριθμός όσο και η έκταση των προσβολών.
Στην έκθεση μάλιστα σημειώνεται ότι η μεταβίβαση της ευθύνης της
διεξαγωγής των αεροπορικών επιχειρήσεων από τις ΗΠΑ στο ΝΑΤΟ,
συνοδεύτηκε από σημαντική υποβάθμιση της ποιότητας και της
αποτελεσματικότητας τους. Ως ένας από τους κύριους παράγοντες για αυτό
σημειώνεται η περιορισμένη δυνατότητα των συμμαχικών δυνάμεων συλλογής
τακτικών πληροφοριών.
Στην κριτική των Δανών το ΝΑΤΟ αντέδρασε με τον πολιτικά ορθό
τρόπο. «Τα προβλήματα που εντοπίσθηκαν στη δανέζικη έκθεση θα
αντιμετωπισθούν στο πλαίσιο του σχεδίου ‘Smart Defence’ και της νέας
δομής διοίκησης»…
Υπεγράφη συμφωνία μεταξύ Δανίας, Νορβηγίας, Φινλανδίας, Σουηδίας και Ισλανδίας για τη δημιουργία κοινού στόλου μεταγωγικών αεροσκαφών, με τα έξοδα υποστήριξης του να μοιράζονται αναλογικά.
![]() |
| Νορβηγία και Δανία επιχειρούν με τέσσερα C-130, η Σουηδία με οχτώ, η Φινλανδία με τρία C-295 ενώ η Ισλανδία θα δευσμεύεσει πόρους για την αγορά αεροσκάφους.(C)RNoAF |
Η ανάγκη για τη δημιουργία κοινού στόλου προέκυψε από τις αυξημένες ανάγκες των Σκανδιναβικών χωρών σε μεταγωγικά αεροσκάφη, σε συνδυασμό με τις οικονομικές περικοπές στις αμυντικές δαπανες.
Πηγή
Προγραμματισμένες βολές Aim-9L πραγματοποίησαν F-16AM της Flyvevåbnet σε δεσμευμένη περιοχή στη Βόρεια Θάλασσα,με σκοπό τη "συντήρηση" των πληρωμάτων σύμφωνα με τα Νατοϊκά πρότυπα (βολή κάθε τρία χρόνια).
![]() |
| (C)Flyvevåbnet |
Για την εξομοίωση του στόχου οι Δανοί εφάρμοσαν την ίδια διαδικασία που "είδαμε" στο Φιλοκτητη.Μεταγωγικό αεροσκάφος C-130J πραγματοποιούσε άφεση φωτιστικής βόμβας της οικογένειας LUU-X και αμέσως εξερχόταν από τη δεσμευμένη περιοχή για να ξεκινήσουν οι βολές.
Το υπουργειο άμυνας της Δανίας ανακοίνωσε επέλεξε το ατρακτίδιο στόχευσης Litening G4 για να εξοπλίσει τα F-16 A/B MLU.Το κόστος και ο αριθμός των ατρακτιδίων που θα προμηθευτεί η RDAF δεν έχει γίνει ακόμη γνωστός.
Η προμήθεια κρίθηκε αναγκαία μετά από τη συμμετοχή της βασιλικής αεροπορίας της Δανίας στη Unified Protector όπου :
Οι Δανοί από την συμμετοχή τους στην Unified Protector ''βλέπουν'' θετικά τον Aim-9Χ και τις SDB ,προτεραιότητα τους όμως είναι η αύξηση των ικανοτήτων αναγνώρισης.Τα ατρακτίδια Lantirn -τα οποία αν και παραδόθηκαν το 2006 δεν είναι τελευταία ς γενιάς- προβλέπεται να αντικατασταθούν ή να αναβαθμιστούν.
Πηγή via alert5
Ελλείψεις παρουσιάστηκαν σε μέσα εναέριου ανεφοδιασμού με το 80% των εναέριων ανεφοδιασμών να πραγματοποιείτε από αεροσκάφη της USAF,εκτός από την Γαλλία και τη Βρετανία η υπόλοιπη Ευρώπη παρατάσσει μόλις 24 εναέρια τάνκερ.Η έναρξη των επιχειρήσεων βρήκε την Armee de L'Air με 14 KC-135 Stratotanker τα οποία παρουσίασαν χαμηλή διαθεσιμότητα και τη Μ.Βρετανία με τα γηρασμένα 12 VC-10 και τα 4 Tristar τα οποία προβλέπεται να αποσυρθούν πριν την έλευση των Α330 MRTT.
Ακόμη έλλειψη μέσων παρουσιάσθηκε σε αποστολές καταστολής εχθρικής αεράμυνας ενώ η απουσία εξειδικευμένου σε αποστολές CSAR μέσου δημιουργούσε ζητήματα για αποστολές διάσωσης στην ενδοχώρα της Λιβύης.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι η RAF και η ADLA με στόλο 250-350 μαχητικών μπορούσαν να διαθέσουν μόλις 25.Σίγουρα παίζει ρόλο και η συμμετοχή τους στις επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν αλλά ο αριθμός δεν δικαιολογείται.
Τα προγράμματα εκσυγχρονισμού και οι αναβάθμισεις μέσης ζωής που ''έτρεχαν'' στην Ευρώπη τη προηγούμενη δεκαετία απέδωσαν καρπούς καθώς σχεδόν όλα τα μαχητικά που συμμετείχαν μπορούσαν να φέρουν ατρακτίδια στόχευσης/ISTAR (Inteligence,Surveilance,Target Acquisicion,Recce) και σε συνδυασμό με τα όπλα που πιστοποιήθηκαν,μπορούσαν να φέρουν σε πέρας πολύπλοκες αποστολές αυξάνοντας την ευελιξία στο σχεδιασμό.
Εντύπωση έχει προκαλέσει η ικανότητα των Eυρωμαχητικών να πετούν σε πολύπλοκες αποστολές και να χτυπούν στόχους χωρίς τη βοήθεια ground controllers και παρατηρητών να καταδεικνύουν τους στόχους όπως συμβαίνει στις επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν και το Ιράκ.
Ένα ακόμη αξιομνημόνευτο σημείο της εκστρατείας ήταν η ταχύτητα με την οποία οι Άγγλοι και οι Γάλλοι σχεδίαζαν και διεξήγαγαν στρατηγικά πλήγματα μακράς αποστάσεως όπου έπαιρναν το πράσινο φως από τη πολιτική ηγεσία τη τελευταία στιγμή υποδεικνύοντας έτσι την άριστη εσωτερική δομή και τα μέσα υποστήριξης τους.
Και οι δύο χώρες πραγματοποίησαν επιδρομές ελικοπτέρων ''εφορμόντας'' από τη θάλασσα.Οι Βρετανοί επιχειρούσαν με 5 Ah-64 Apache και οι Γάλλοι με 10 EC-665 Tiger αν και τα αποτελέσματα προς το παρών αξιολογούνται,στο μέλλον θα δούμε και άλλες τέτοιες ενέργειες.
Στο ''κομμάτι'' ISTAR (Inteligence,Surveilance,Target Acquisicion,Recce) έγιναν άμεσα αντιληπτές οι Ευρωπαϊκές δυνατότητες,το pod του Gripen κατέπληξε με την ποιότητα εικόνας και την αποκρισμότητα του,επίσης το Areos NG της Thales σε χρήση με το Rafale απέδωσε αρκετά καλά ενώ σχεδιάζουν να βελτιώσουν το Damokles για να αποκτήσει καλύτερη δυνατότητα αναγνώρισης στόχων μικρού μέγεθους .Τα Βρετανικά Tornado πετούσαν με το Raptor της Raytheon.
Κύριο όπλο κρούσης των Γάλλων ήταν η βόμβα της Sagem AASM (Armement Air-Sol Modulaire) με συνολικά 225 αφέσεις,H διπλή καθοδήγηση του όπλου GPS-Laser σε συνδιασμό με την απόδοση του,τους άφησε ικανοποιημένους.Σε μια περίπτωση SA-3 χτυπήθηκε από AASM από απόσταση μεγαλύτερη των 25ν.μ.Παρόλα αυτά φάνηκε η έλλειψη όπλου κατηγορίας SDB,όπου στο μέλλον δεν αποκλείεται να εξελίξουν βόμβα μικρής διαμέτρου.
Τα Βρετανικά Tornado Gr.4 έριξαν πάνω από 700 βόμβες Paveway IV 500lb laser/gps επίσης η ευρεία χρήση του Brimstone οδήγησε την Βρετανία σε επείγουσα παραγγελία από την MBDA ενώ στο όπλο προστέθηκε καθοδήγηση laser.Οι μικρότερες αεροπορικές δυνάμεις είδαν τα αποθέματα τους σε κατευθυνόμενα όπλα να μειώνεται τάχιστα οδηγώντας εν μέσω επιχειρήσεων να προχωρήσουν σε παραγγελία JDAM.
Flygvapnet : Με την ένταξη της Σουηδίας στις επιχειρήσεις τα Gripen απογειώθηκαν χωρίς να γνωρίζουν το τελικό προορισμό τους ,τον έμαθαν στην Ουγγαρια όπου σταμάτησαν για ανεφοδιασμό.Το πρώτο πρόβλημα που αντιμετώπισαν ήταν με τα καύσιμα,τα Gripen επιχειρούσαν από τη βάση του USN στη Σικελία όπου χρησιμοποιούνταν το καύσιμο JP-5 στο οποίο δεν ήταν πιστοποιημένα.Μέχρι να παραληφθεί ποσότητα JP-8,τα Gripen απογειώνονταν και ανεφοδιάζονταν στον αέρα από C-130 της Σουηδικής π.α.
Ακόμη προβλήματα εμφανίστηκαν στο τομέα των επικοινωνιών,στα Gripen πήρε πάνω από τρείς εβδομάδες για να δοθούν τα κλειδιά κρυπτογράφησης του ΝΑΤΟ.Ασφάλεια επικοινωνιών σύμφωνα με τα ΝΑΤΟικά πρότυπα δεν υπήρχε όπως επίσης η δυνατότητα διασύνδεσης air-ground με Link 16.Παρόλα αυτά τα 8 Gripen της πρώτης ''παρτίδας'' και τα 5 της δεύτερης πήραν μέρος σε 650 αποστολές συμπληρώνοντας 2.000 ώρες πτήσης και τραβώντας 150.000 αναγνωριστικές φωτογραφίες.Η Σουηδική π.α. τη τελευταία φορά που συμμετείχε σε αεροπορικές επιχειρήσεις ήταν πριν 50 χρόνια στην Αφρική.
RDAF : Η Βασιλική Αεροπορία της Δανίας με εμπειρία από τις επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν ''ενσωματώθηκε'' αρκετά γρήγορα .Συμμετείχε με 6 f-16AM και πήρε μέρος σε 600 αποστολές πραγματοποιώντας 930 αφέσεις βομβών BLU-109,LJDAM και PAVEWAY (17% των συνολικών όπλων που ρίφθησαν ) .Με την BLU-109 χτυπούσαν κέντρα διοικήσης και υψηλής αξίας στόχους,σε κάποια χρονική στιγμή της εκστρατείας η RDAF ηταν η μόναδικη αεροπορία που είχε στο οπλοστάσιο της,την BLU-109.Σε μια αποστολή μια BLU-109 καθοδηγήθηκε σε τρύπα που είχε ανοίξει πρωτύτερα άλλο μαχητικό για να καταστρέψει υπόγειες εγκαταστάσεις.
Οι Δανοί από την συμμετοχή τους στην Unified Protector ''βλέπουν'' θετικά τον Aim-9Χ και τις SDB ,προτεραιότητα τους όμως είναι η αύξηση των ικανοτήτων αναγνώρισης.Τα ατρακτίδια Lantirn -τα οποία αν και παραδόθηκαν το 2006 δεν είναι τελευταία ς γενιάς- προβλέπεται να αντικατασταθούν ή να αναβαθμιστούν.
Πηγή DTI Δεκεμβρίου
Δείτε επίσης



















Πρόσφατα Σχόλια