Μια μάχη που,είναι αγώνας απέναντι στον εαυτό σου και τις αγωνίες σου,που πρέπει να κατανικήσεις για να μπορέσεις να παλέψεις με τα απρόβλεπτα στοιχεία της φύσης

Ο Θεσσαλονικιός αντισμήναρχος ονειρευόταν από μικρός να γίνει πιλότος. Σήμερα, στα 44 χρόνια του, μετρά 2.800 ώρες πτήσης, από τις οποίες οι 1.600 με πυροσβεστικά αεροσκάφη, ενώ είναι διοικητής του Σμήνους Μετεκπαίδευσης της 113 Πτέρυγας Μάχης.Έχει δώσει το «παρών» στα περισσότερα μεγάλα πύρινα μέτωπα, όπως στην Αθήνα το 2005, στην Κασσάνδρα το 2006 και στην Πελοπόννησο, αλλά και σε όλες τις μεγάλες πυρκαγιές το 2007. (C)Τα Νέα


Τα συναισθήματά του κάθε φορά που αντικρίζει τις φλόγες από ψηλά είναι ανάμεικτα, αλλά πάντα τα ίδια. «Από τη μια βλέπεις με πόνο ψυχής να καίγεται το σπίτι σου, η πατρίδα σου. Από την άλλη θέλεις να κάνεις ό,τι είναι δυνατόν για να σώσεις τους ανθρώπους, τις περιουσίες τους και το δάσος. Και βέβαια το τρομακτικό αυτό θέαμα σου προκαλεί δέος, γιατί πρέπει να μπεις μέσα στις φλόγες. Ο φόβος υπάρχει πάντα, γιατί ξέρουμε ότι όλα μπορούν να συμβούν ακόμα και στον πιο έμπειρο χειριστή. Το πιο καθοριστικό, λοιπόν, είναι να μπορείς να ελέγξεις τους φόβους και τις ανησυχίες σου, χωρίς να παραβείς τα όρια τους σκάφους, αλλά και τα δικά σου, υπερεκτιμώντας τις δυνατότητές σου. Εξάλλου, τα δυστυχήματα που συνέβησαν δεν οφείλονταν σε βλάβη του σκάφους, αλλά σε ανθρώπινα λάθη», λέει.
Κάθε επιχείρηση κατάσβεσης έχει μεγάλες δυσκολίες. Αλλωστε, για να κληθούν να συνδράμουν τα Canadair, η κατάσταση είναι κρίσιμη και δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από τις επίγειες δυνάμεις. Τα αεροσκάφη συχνά αναγκάζονται να πλησιάσουν ακόμα και μόλις 30 μέτρα πάνω από τη φωτιά, εκεί όπου αναπτύσσονται θερμοκρασίες που μπορεί να αγγίξουν και τους 1.000 βαθμούς Κελσίου, πετώντας με ταχύτητα μέχρι και 250 χιλιόμετρα την ώρα. Κι όλα αυτά με ανέμους να πνέουν σε ένταση ακόμα και 9 μποφόρ, με κίνδυνο να σπάσει το αεροσκάφος από τις αναταράξεις. Υπό τις ίδιες συνθήκες καλούνται να ανεφοδιάζουν το αεροσκάφος με νερό. Μια διαδικασία που δεν κρατά περισσότερα από δώδεκα δευτερόλεπτα, αλλά απαιτεί εξαιρετικά λεπτούς και συντονισμένους χειρισμούς από κυβερνήτη και συγκυβερνήτη και ταυτόχρονα μεγάλη δύναμη, αφού το χτύπημα στο κύμα είναι πολύ έντονο, ειδικά όταν η θάλασσα είναι ταραγμένη. 
Ωστόσο, το πιο δύσκολο για όλους τους χειριστές είναι η απρόβλεπτη φωτιά που δεν επιτρέπει σχεδιασμούς. «Για τη φωτιά δεν υπάρχει δυστυχώς σύστημα πρόβλεψης. Ρίχνεις το νερό, ξαναγεμίζεις και επιστρέφεις... σε μια άλλη φωτιά. Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα γυρίσει μέσα στο επόμενο λεπτό», περιγράφει.

Στις μεγάλες πυρκαγιές που μαίνονται για ημέρες, αλλά και στις περιόδους που ξεσπούν πολλές φωτιές σε διαφορετικά σημεία - πράγμα καθόλου σπάνιο για την καλοκαιρινή περίοδο - τα ωράρια είναι εξαντλητικά. Πολλές φορές ο Χ. Χαρούσης αναγκάστηκε επί πολλές ημέρες να κάνει τρεις τρίωρες αποστολές την ίδια ημέρα, εκτελώντας μεγάλες διαδρομές με ενδιάμεσο διάλειμμα μισής ώρας και ανάπαυση μόνο τις νυχτερινές ώρες, που είναι αδύνατη η πτήση. Μάλιστα, ο ίδιος κάποια στιγμή αναγκάστηκε να παραμείνει στην Ελευσίνα για έναν ολόκληρο μήνα, προκειμένου να συνδράμει σε διάφορα μέτωπα. Ακόμα, όμως, και στις «ήρεμες» ημέρες είναι σε επιφυλακή, αφού, εφόσον παραστεί ανάγκη και κληθεί, θα πρέπει να είναι έτοιμος για αναχώρηση μέσα σε 20 λεπτά.




Η μεγάλη αυτή κούραση, όμως, ισοσκελίζεται από το συναίσθημα που του αφήνει κάθε επιτυχημένη αποστολή. «Η ικανοποίηση είναι πολύ μεγάλη όταν βλέπεις ότι το σύστημα λειτούργησε και ότι καταφέραμε να σώσουμε ανθρώπινες ζωές και να προστατεύσουμε το δάσος». Η ικανοποίηση αυτή, άλλωστε, είναι εκείνο που τον κάνει να αντιπαρέρχεται την αρνητική κριτική για αναποτελεσματικότητα. «Ο κόσμος δεν ξέρει τι ακριβώς συμβαίνει. Οτι, για παράδειγμα, υπάρχουν σημεία που το σκάφος δεν μπορεί να πλησιάσει. Και όταν καεί το σπίτι σου, είναι λογικό να αντιδράς και να επιρρίπτεις ευθύνες, ακόμα και σε όσους δεν φταίνε», αναφέρει.
Στα μάτια των περισσοτέρων, πάντως, οι χειριστές των Canadair είναι ήρωες. Ο Χαρίτων Χαρούσης ξέρει ότι επιτελεί πολύ σημαντικό λειτούργημα, όμως πιστεύει πως κάνει απλά το καθήκον του. «Πίσω από εμάς υπάρχει πολύς κόσμος, που κάνει ουσιαστική δουλειά. Αυτοί που συντηρούν τα αεροσκάφη, φτιάχνουν τους ασυρμάτους, αναλαμβάνουν τους εφοδιασμούς. Και χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσε να λειτουργήσει το σύστημα». 
Για να αντεπεξέλθεις σε μια τόσο απαιτητική δουλειά χρειάζεται συνεχής εκπαίδευση. Στη διάρκεια της καριέρας του ο Χαρίτων Χαρούσης επέκτεινε τις γνώσεις του στο Σχολείο Ελεγκτών Αέρος Επιφανείας, τη Σχολή Πολέμου Αεροπορίας, ενώ εκπαιδεύτηκε στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Πολιτικής Προστασίας.


Πηγή
Σε εξέλιξη βρίσκεται αιφνιδιαστική νυχτερινή στρατιωτική άσκηση με ενεργοποίηση τμημάτων της Δύναμης Ταχείας Αντίδρασης των Ενόπλων Δυνάμεων.
 

Η άσκηση με την κωδική ονομασία «ΠΥΡΠΟΛΗΤΗΣ» άρχισε στις 23.00 της Πέμπτης ύστερα από εντολή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Μιχ. Κωσταράκου και περιλαμβάνει δύο σκέλη:την εκτέλεση νυχτερινής επιχείρησης κατάληψης πολεμικού πλοίου, και την εκτέλεση νυχτερινής επιχείρησης διείσδυσης και διάσωσης. 

Πηγή 


 Το Σάββατο, 18 Αυγούστου 2012 και ώρα 18:48, ελικόπτερο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Ρόδου, με σκοπό την αεροδιακομιδή τριανταοχτάχρονου Σύριου τραυματία, από το φορτηγό πλοίο "Ahmed Junior I", σημαίας Παναμά, που έπλεε εννέα ναυτικά μίλια νότια της νήσου Λέβιθα, ανατολικά της Αμοργού.Το ελικόπτερο, μετέφερε τον τραυματία με ασφάλεια στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου την 20:37.




(C)army.gr