Για Την Peace Xenia IV...
Με ένα άρθρο από την προσωπική του σελίδα, ο πρώην υπουργός άμυνας Σπήλιος Σπηλιωτόπουλος εξηγεί τους λόγους που οδήγησαν τη χώρα μας στην τέταρτη αγορά αεροσκαφών F-16.
(C) Paul Moseley |
Το 2004, με την ανάληψη των καθηκόντων της, η τότε ηγεσία του Υπουργείου Άμυνας, παρέλαβε την ΠΑ με τα 2ης γενιάς αεροσκάφη καθηλωμένα και απαξιωμένα (αρκετα F-4 και το 1/3 των Mirage 2000 καθηλωμένα στην ΕΑΒ, τα Α-7 απαξιωμένα ενόψει αποσύρσεως) και τα αεροσκάφη 3ης γενιάς (F-16 Block 30-50 και 52+) με σημαντικές ελλείψεις ανταλλακτικών, χωρίς εγκαταστάσεις, επαρκές προσωπικό και χωρίς σύστημα αυτοπροστασίας τα Block 52+. Πέραν αυτών, παρουσιάστηκε τότε το πρόβλημα και του συστήματος αυτοπροστασίας των νέων και των εκσυγχρονισμένων Mirage 2000-5, εγκλωβίζοντας επι πλεον αεροσκάφη στην ΕΑΒ, σε κατάσταση ανεπανόρθωτης αποσυναρμολόγησης.
Η δυσμενής για την άμυνα και ασφάλεια της Χωράς αυτή κατάσταση, ειχε συνεγείρει την ηγεσία της ΠΑ και με τις αποφάσεις τους, δύο διαφορετικά σε σύνθεση Ανώτατα Αεροπορικά Συμβούλια, σε διάστημα λιγότερο από 18 μήνες (Αύγουστος 2003 και Δεκέμβριος 2004), εισηγήθηκαν την άμεση απόκτηση αεροσκαφών, με παραγγελία εντός του 2005 και παράδοση το 2009, προς αναπλήρωση παρελθόντων και μελλοντικών απωλειών και προς αντικατάσταση των αεροσκαφών 2ης γενιάς που πρόκειται να αποσυρθούν, ως μοναδικό τρόπο διατήρησης της αμυντικής ισορροπίας για την προάσπιση του Ελληνικού εναερίου χώρου. Σύμφωνα με τη μελέτη της ΠΑ, η οικονομοτεχνικά βέλτιστη λύση ήταν η απόκτηση 40 αεροσκαφών ομοιότυπων με τα υπάρχοντα σύγχρονα αεροσκάφη της ΠΑ έως το 2010 και 60 επι πλέον αεροσκάφη νέας τεχνολογίας στη συνέχεια. Από δε τα ομοιότυπα με τα υπάρχοντα σύγχρονα αεροσκάφη της ΠΑ, προέκυψε ότι τον βέλτιστο δείκτη κόστους-αποτελεσματικότητας παρουσίαζε το αεροσκάφος F-16 Blk 52+, βαθμολογούμενο με μεγάλη διαφορά από τα υπόλοιπα.
Προ αυτών των άμεσων και επιτακτικών επιχειρησιακών απαιτήσεων της ΠΑ, το ΚΥΣΕΑ αποφάσισε την αγορά 30 αεροσκαφών (+10 με προαίρεση, που τελικά δεν ασκήθηκε για οικονομικούς λόγους), αντισταθμίζοντας τάχιστα τη καθήλωση/απαξίωση των παλαιών μαχητικών αεροσκαφών, με το πλέον σύγχρονο μαχητικό 4ης γενιάς, το F-16 Block 52+ Advanced, εξασφαλίζοντας με μηδενικό κόστος την ενσωμάτωση όλων των βελτιώσεων και τροποποιήσεων που είχαν πραγματοποιηθεί στο F-16 από το 1999 και μετά, τόσο σε συστήματα, όσο και στις δυνατότητες εκτέλεσης νέων τύπων αποστολών και μεταφοράς νέων όπλων. Είναι χαρακτηριστικό το ότι οι γείτονες μας θορυβήθηκαν από αυτή την αγορά, προχωρώντας στην απόκτηση επισης 30 αεροσκαφών παρόμοιας διαμόρφωσης.
Το κόστος των 30 αυτων αεροσκαφών, ηταν πολυ χαμηλότερο συγκρινόμενο με οιοδήποτε άλλο σύγχρονο αεροσκάφος 4ης γενιάς, γεγονός που με την οικονομική κρίση που μαστίζει την χώρα μας σημερα, αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία. Τα δε ανταλλακτικά, τα οπλα και τα συστηματα στοχευσης και πλοηγησης που παρηγγελθησαν γι αυτα, κάλυψαν ελλειψεις και των αεροσκαφων F-16 της προηγουμενης προβληματικης και μη πληρως ολοκληρωμένης αγορας του 1999.
Τα 30 αεροσκαφη παρεδοθησαν εντος του συμβατικού προϋπολογισμού και χρονοδιαγραμματος με απόλυτη συνέπεια, με ολα τα σύγχρονα συστήματα - και ιδιως το σύστημα αυτοπροστασίας – ενσωματωμένα, πλήρως επιχειρησιακά, άμεσα χρησιμοποιήσιμα και απετέλεσαν εξ αρχής την αιχμή του δόρατος της Ελληνικής Αεράμυνας, ως το τέλειο επιχειρησιακό εργαλείο στα χέρια των – διεθνώς αναγνωρισμένων για τις υψηλότατες επιδόσεις τους, άλλα ελάχιστα αμοιβομένων – έμπειρων πιλότων μας.
Στα ιώδια πλαίσια της διαφάνειας και της αποτελεσματικότητας και αντίθετα με τη μέχρι τότε επικρατούσα σκοπίμως τακτική, η Σύμβαση των Αντισταθμιστικων Ωφεληματων (ΑΩ) υπεγραφη, ως απαραιτητη προυποθεση, ταυτοχρονα με την κυρια Σύμβαση. Μεσω των ΑΩ που υλοποιηθηκαν πληρως, μεταξυ των αλλων,
- πραγματοποιήθηκε εγκαιρα, πριν απο την αφιξη των νεων αεροσκαφών, ο πλήρης εκσυγχρονισμός των παμπαλαιων υποδομων και εγκαταστάσεων του Αράξου, με εντυπωσιακα αποτελεσματα
- εγιναν πολύ σημαντικές επενδύσεις στην εγχώρια κρατικη και ιδιωτικη αμυντική βιομηχανία. Η συμπαραγωγή σημαντικών δομικών τμημάτων του αεροσκάφους από την ΕΑΒ για ολη τη παγκοσμια παραγωγη της κατασκευαστριας εταιρειας (σημαντικα δομικα τμηματα των νεων Τουρκικων F16 εχουν κατασκευαστει στην ΕΑΒ), οπως και η μεταφορά τεχνογνωσίας και η κατασκευή νέων εγκαταστάσεων, την κατέστησαν ικανή να κερδισει και το μεγαλο συμβόλαιο αναβάθμισης των 90 αεροσκαφών F-16 της Αμερικανικης Αεροποριας, που σταθμευουν στην Ευρώπη. Το 60% του τζιρου της ΕΑΒ σημερα, προερχεται απο τη συνεργασια με την κατασκευαστρια εταιρια των F-16 (και των C-130), Lockheed Martin.
- εγκατασταθηκε σύγχρονος ιατρικος εξοπλισμος σε στρατιωτικά νοσοκομεία, εξασφαλιζοντας πληρεστερη και αποτελεσματικοτερη ιατρική φροντίδα στα στελέχη των Ενόπλων μας Δυνάμεων.
Επισημαινεται ιδιαιτερα, οτι προκειμένου να διασφαλισθεί απολυτα η διαφάνεια, αποφασίσθηκε η σύναψη διακρατικής συμφωνίας με την Αμερικανική Κυβέρνηση, η οποια μεσω της «Foreign Corrupt Practices Act», απαγορευει ρητα την οποιαδηποτε πληρωμη μεσαζοντων-αντιπροσωπων, με ποινη τον αποκλεισμο των παραβατων απο τις προμηθειες του Αμερικανικου Δημοσιου. Στη γραμμή αυτή, η Lockheed Martin (της οποίας το 85% των πωλήσεων της, ύψους περίπου 45 δις δολ ετησίως, αφορούν συμβάσεις με το Αμερικανικό δημόσιο),έχει θεσπίσει αυστηρότατο κώδικα επιχειρηματικής δεοντολογίας – “Business Code of Ethics”- ενώ για τα προγράμματα ΑΩ επιλεγεί τους αναδόχους με διαγωνιστικές διαδικασίες.
Με τις προυποθεσεις αυτες και συμφωνα με το θεσμικο πλαισιο του ΥΕΘΑ, μετα απο επιμονες διαπραγματευσεις, οπου εξοικονομηθηκαν 350 εκατ. δολ. και επι πλεον αλλα 120 εκατ. δολ. από την έγκαιρη ολοκλήρωση των διαδικασιών εντος του Δεκεμβρίου 2005, το Ελληνικό Δημόσιο, δια του Γενικού Γραμματέα Οικονομικού Σχεδιασμού και Αμυντικών Επενδύσεων του ΥΕΘΑ, υπέγραψε Σύμβαση με την Αμερικανική Κυβέρνηση, για την προμήθεια 30 μαχητικών αεροσκαφών F-16 Block 52 + Adv, με τους κινητήρες τους και το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS II ενσωματωμένα. Είναι η πρώτη φορά που υπογράφεται μια πλήρως ολοκληρωμένη σύμβαση, χωρίς τους συνήθεις σκόπιμους και καθόλου αθώους κατακερματισμούς στην αγορά των επί μέρους συστημάτων, όπως απαράδεκτα και προκλητικά συνέβη στη προηγούμενη σύμβαση του 1999, αποτελώντας την συμφερότερη, οικονομικά, επιχειρησιακά και απο πλευρας βιομηχανικων επιστροφων συμβαση μαχητικων αεροσκαφων που υπεγραφη ποτε, με την υλοποιηση απολογιστικα ολων των στοχων και των απαιτησεων, που ειχε αρχικα θεσει η Πολεμικη μας Αεροπορια.
Είστε σοβαροί; 3ς Γενιάς τα F-16? http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_fighter_generations
~SuperViper
Τα ίδια περίπου είχα διαβάσει και στην Πτήση 278 τον Ιούνιο του 2008 (Προ κρίσης δηλαδή) με αφορμή το επίσημο roll-out του νέου F16. Δεν νομίζω πως τίθεται θέμα για αυτήν την περίπτωση αγοράς μαχητικών (έχει αναλυθεί και πρόσφατα πάλι στην Πτήση) αλλά αυτό δεν σημαίνει πως υπήρξαν παρανομίες.
Επίσης θεωρώ την δικαιολογία πως δεν πήραμε "άχρηστο" υλικό σχεδόν ποτέ (ίσως με εξαίρεση τα AH-64DHA χωρίς όμως τους AGM-114L) ηθικά λάθος απο την στιγμή που φτάνουμε στο σημείο του χρηματισμού και της παρανομίας.
Όντως, τα περισσότερα είναι γνωστά και θα συμφωνήσω απόλυτα "αυτό δεν σημαίνει πως υπήρξαν παρανομίες" (ειδικά τώρα που τα εξοπλιστικά έχουν μπεί στο μικροσκόπιο). Λείπει μια παράγραφος για τα Eurofighter που κληρονόμησε από τον Σημίτη.
Ευτυχως που δεν ηταν τοσο "ευελικτοι" οι πωλητες του Eurofighter, αλλιως μπορει σημερα να ειχαμε ενα τεραστιο "παλτο" (τα tranche-1) στην ΠΑ...
Παντως, οι "ωφελιμες πληρωμες" γινοταν τελικα για πολλους λογους , οχι μονο για την αρχικη επιλογη ή υπογραφη καποιας προμηθειας , αλλα και κατα την υλοποιηση αυτης. Απο τα φαινομενα εξαλλου , ειναι σαφες οτι οι επιλογες σε μεγαλες προμηθειες ηταν επιβεβλημενες απο "παικτες" (ντοπιους και ξενους) πολυ μεγαλυτερους απο τους μιζαδορους. Και κατι αλλο: θυμουμαι πολυ καλα οτι υπηρξε πολυς θορυβος οταν ο καραμανλης αγορασε - ξαφνικα, δηθεν χωρις εισηγηση της ΠΑ (!)- τα 30 -52Μ εναντι των προαποφασισμενων Eurofighter. Τοσος που δεν ασκηθηκε η προαιρεση των 10 επιπλεον. Και ας ηταν ισως η πιο φθηνη αγορα F-16 που εκανε ποτε η Ελλαδα, διοτι τοτε η Λοκχιντ ηθελε απεγνωσμενα παραγγελιες για να μεινει ανοικτη η γραμμη παραγωγης του Viper. Oπως και εγινε.