Η Αερομαχία Των Τρικάλων
Σαν σήμερα, το 1941 τις πρωινές ώρες 5 Ελληνικά αεροσκάφη ενεπλάκησαν σε αερομαχία για την προστασία του αεροδρομίου Βασιλικής στα Τρίκαλα από επίθεση γερμανικού σχηματισμού αποτελούμενου από 18 Ju 87 Stuka και 20 Messerschmitt BF 109 που πετούσαν ψηλότερα και συνόδευαν τα βομβαρδιστικά..
Από τα Γερμανικά πυρά θα καταρριφθούν ένα Bloch ΜΒ.151 της 24 ΜΔ, ο χειριστής του οποίου Επισμηνίας Γεώργιος Μόκκας φονεύθηκε, ο ίδιος νωρίτερα είχε πλήξει ένα Ju 87 εξαναγκάζοντας το σε αναγκαστική προσγείωση. Το PZL P.24 του Επισμηνία Α. Κατσαρέλη της 22 ΜΔ με αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό του, νωρίτερα ο Κατσαρέλης είχε καταφέρει πλήγμα σε BF 109. Ένα Gloster Gladiator της 21 ΜΔ, ο χειριστής του οποίου, Σμηναγός Ιωαννης Κέλλας διασώθηκε με ελαφρά τραύματα αφού πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση του διάτρητου αεροσκάφους του.
Την ίδια μέρα :
Ο Επισμηνίας Αργυρόπουλος Παναγιώτης με PZL P.24 της 22 ΜΔ θα καταρρίψει ένα Ju 87 Stuka.
Ο Επισμηνίας Π. Κουτρουμπάς της 23 ΜΔ αφού κατέρριψε πάνω από το Πλαμώνα ένα αναγνωριστικό αεροσκάφος Henschel Hs 126 (την προηγούμενη μέρα είχε "ρίξει" άλλο ένα Γερμανικό αεροσκάφος ίδιου τύπου).
Ο Σμηναγός Κοντογιώργος θα τραυματισθεί ελαφρά αλλά θα καταφέρει να προσγειώσει το αεροσκάφος του.
Πηγή : 1, 2
Ισως εκτος απο μεγαλεπηβολες (συν)ασκησεις , η ΠΑ θα επρεπε να θυμαται τετοιες ημερες θυσιας. ΟΚ, τις θυμομαστε εμεις απο το ατυπο γραφειο τυπου αεροποριας του φιλου Aviationlive.
Για να καταλαβουμε το μεγαλειο ψυχης των αεροπορων μας τη μερα εκεινη , πρεπει να ξερουμε πως ηταν πληρεις γνωστες οτι ΟΛΑ τα γερμανικα αεροπλανα (πλην αναγνωριστικων) , ηταν σχεδον μη ανασχεσιμα απο τα ελληνικα καταδιωκτικα (πλην των ελαχιστων Bloch ΜΒ.151, οταν δουλευε σωστα ο κινητηρας τους) λογω ταχυτητας.
Μια παρατηρηση αφου διαβασα την πηγη 1: στον συντακτη- ερευνητη κανει εντυπωση οτι
"ένα ελληνικό PZL ακολούθησε ένα γερμανικό "Stuka" στην κάθετη εφόρμηση, το πυροβόλησε και το κατέρριψε. Είναι γνωστό ότι το "Stuka" κατά την εφόρμηση δεν το έφτανε σε ταχύτητα κανένα μαχητικό μιας και ήταν κατασκευασμένο ειδικά για αυτό. Αυτές οι αναφορές είναι για μικρά παιδιά και δεν είναι καθόλου ιστορικές."
(!!! - τα θαυμαστικα δικα μου).
Aφου τον συγχαρω για το ερευνητικο του πνευμα , εχω μια εξηγηση για τις αναφορες : το γερμανικό dive bomber Ju-87 "Stuka" οντως αναπτυσει μεγαλη ταχυτητα (περι τα 600 χλμ , σχεδον 6+g) κατα την κάθετη εφόρμηση. Ομως η καθετη εφορμηση καποτε σταματα (αυτοματα , σε επιλεγμενο υψος και αφου ελευθερωθει το φορτιο βομβων) και πρεπει να αρχισει η (επισης αυτοματη) ανοδος. Ολες αυτες οι διαδικασιες γινονταν αυτοματα διοτι ηταν πολυ πιθανο ο πιλοτος να εχει απωλεια αισθησεων λογω μεγαλης επιταχυνσης. Σε αυτο ακριβως το σημειο το Stuka (συντόμευση της λέξης Sturzkampfflugzeug) ειναι πολυ ευαλωτο, διοτι εχει μειωσει την ταχητητα του πολυ, ωστε να αρχισει να ξανακερδιζει υψος, ενω και ο πιλοτος ισως εχει παθει σκοτοδινη! Εαν λοιπον ο πιλοτος μας χτυπησε το Στουκα την στιγμη εκεινη , αυτο μαλλον σημαινει οτι ειχε λαβει την αναλογη πληροφορηση ή και εκπαιδευση (απο τη RAF?) και γνωριζε το αδυνατο σημειο του εχθρικου αεροπλανου. Κατα τα αλλα , το παλαιο PZL 24 ηταν ελαχιστα γρηγοροτερο σε ευθεια πτηση απο το Στουκα , οποτε αυτο ηταν δυσκολα ανασχεσιμο απο την πλειοψηφια των Ελληνων διωκτων του '40. Συνεπως οι σχετικες αναφορες (προφανως απο το αξιοπιστο προσωπικο εδαφους του "αεροδρομιου" μας, αφου ενωθεν τους ελαβε χωρα η εσχατη αερομαχια της ΕΒΑ) ειναι δυνατον να αληθευουν.
Αξιζει εδω να σημειωθει οτι ενα Ju 87Β πέτυχε την πρώτη κατάρριψη του Β΄ΠΠ, όταν την 1η Σεπτεμβρίου 1939, ο οπίσθιος πολυβολητής του σκότωσε τον πιλότο ενός Πολωνικού καταδιωκτικού PZL P.11 c - α/φος απο το οποιο προηλθαν και τα ελληνικα Ρ24F/G.
Αντε και ενα ενδιαμεσο: Ποιο ηταν το πρωτο ελληνικο dive bomber?
Η απάντηση ; http://1.bp.blogspot.com/_2_LPLnVUOFg/TKFIcJX1eWI/AAAAAAAAAsc/BbRT0gvgCz8/s1600/InfographicHelldiverHoward1.jpg
Mηπως υπαρχει και αλλο?
O tsimuhas ξεκινησε διακοπες και pc-αποτοξινωση, δεν εξηγειται αλλιως!
Mανωλη μολις γυρισα,οποτε θα ειμαι ετοιμοπολεμος σε μια δυο μερες.Το dive ειναι κανονικο dive,η εγινε dive σε Ελληνικα χερια;Επισης στην Κυριακατικη Καθημερινη ειχε μια μικρη αναφορα στην αερομαχια της 20 Απριλιου,πανω απο την Αθηνα οπου σκοτωθηκε ο μεγαλος Pattle
http://en.wikipedia.org/wiki/Marmaduke_Pattle
Δεν ειναι καθαροαιμο , ουτε το εκαναν μονο ελληνικα χερια. Προεκυψε απο προσφατη δημοσιοποιηση ερευνας. Oταν λεμε dive δεν λεμε βουτια με γωνια 70ο οπως το Στουκα με τα αυτοματα συστηματα (σχεδον) καθετης εφορμησης και απεμπλοκης.
Μπραβο Γιαννη για την αναφορα του μεγιστου νοτιοαφρικανου ασσου Marmaduke Pattle. Καλλιστα μπορει να ειπωθει οτι επελεξε συνειδητα να υπερασπιστει μεχρι θανατου Αθηνα και Πειραια, αντι να ζησει και να συνεχισει τις νικες του , ενω οι υπολοιποι της κοινοπολιτειας ηδη υποχωρουσαν παντου. Ας ειναι ελαφρυ το χωμα που τον σκεπαζει.
BTW , ενας απο αυτους που επιτιθοταν τοτε στην Αθηνα, ηταν ο ο καταστροφεας του Πειραια Hans-Joachim (Χαγιο) Herrmann. Ο Χέρμαν είναι ο πιλότος που οδήγησε στις 6-7 Απριλίου 1941 ενα Junkers JU 88 εναντίον του λιμένος του Πειραιά με αποτέλεσμα (μετα απο τυχαιο μεν, απευθειας δε πληγμα) την έκρηξη του φορτηγού πλοίου "Clan Fraser" εκτοπίσματος 12.000 τόννων το οποίο ηταν φορτωμενο εκρηκτικα. Το ωστικό κύμα της εκρηξης βυθισε αλλα 11 πλοια (!) , διελυσε κυριολεκτικα το λιμανι και τις εγκαταστασεις του, ενω έσπασαν τζάμια στην Αθήνα (Ψυχικο!) σε απόσταση πολλων χιλιομέτρων.
http://www.biblionet.gr/book/185659/Herrmann,_Hajo/%CE%A6%CF%84%CE%B5%CF%81%CE%AC_%CE%B1%CE%B5%CF%84%CE%BF%CF%8D
Αντε να το παρει το ποταμι,οσο για τον φον Χερμαν(που προφανως τον υμνει το βιβλιο) εσωσε χιλιαδες παιδια και πολιτες απο τους συμμαχικους βομβαρδισμους,σιγουρα ομως δεν μας λεει ποσα χιλιαδες παιδια και πολιτες πεθαναν στην Γκουερνικα,στο Βελιγραδι,στο Κοβεντρυ,στην Βαρσοβια και σε καθε μικρη η μεγαλη πολη της Ρωσιας,απο το οπλο(και την ιδεολογια) το οποιο υπηρετουσε με αφοσιωση ο καημενος φον Χερμαν, που περασε και τοσο εξευτελιστικα στην αιχμαλωσια απο τους κακους Ρωσους,βεβαια για τα περιπου 3-5 εκατ. Ρωσων αιχαμλωτων που πεθαναν στα Γερμανικα στρατοπαιδα οι υμνητες του φον Χερμαν δεν λενε ποσο εξευτελιστικα ηταν.
E, oχι και να το παρει ο Θεοδωρακης , φιλε Γιαννη!
Για το πρωτο ελληνικο dive bomber, εννοω τα ελληνικα Fairey Battle! Αυτο προκυπτει απο τον ερευνητη κ. Μερμηγκα, στο βιντεακι που συνοδευε την προσφατη παρουσιαση του βιβλιου του για την δραση των Βattle της 33ης ΜΒ το 1940. Βεβαια , θεωρω οτι δεν εκαναν τις σχεδον καθετες εφορμησεις του στουκα (ανω των 45ο εως 70ο) οπως γλαφυρα περιγραφει στο βιντεο , αλλα μαλλον βομβαρδισμο υπο μικροτερη γωνια (εως 45ο?) , παντα με κατευθυνση προς το στοχο. Ετσι δεν αυξανοταν τοσο η ταχυτητα και δεν τιθοταν θεμα σκοτοδινης για το (διμελες στα ελληνικα) πληρωμα και αντοχης της δομης του αεροπλανου. Εδινε ομως καλυτερη στοχευση. Στα αγγλικα αυτο αποδιδεται και ως shallow dive bombing ή glide - bombing. Τα ιδια περιπου διαβασα για τον βομβαρδισμο των Fairey Battle της RAF στις γεφυρες του Μααστριχτ, που βουτηξαν απο τα 6000 ποδια για αφεση. Μετα τους φαγανε τα Μ109 σχεδον απαντες... Επισης βρηκα φωτογραφιες των split - flaps τους αναπτυγμενων, και δειχνουν αρκετα μεγαλα σε μεγεθος για τετοιες ταρζανιες: http://www.ipmsstockholm.org/magazine/1997/08/stuff_eng_detail_battle.htm
Αξιζει εδω να σημειωθει οτι την 20/9/1939 ένα Γερμανικό Messerschmitt Bf 109 καταρρίφθηκε από τον πυροβολητή ενός Battle κατά τη διάρκεια μίας περιπολίας κοντά στο Αάχεν (Aachen), σημειώνοντας την πρώτη κατάρριψη της RAF στον B'ΠΠ!
Οσον αφορα τον Χαγιο Χερμαν, φυσικα δεν τον αναφερω ως παραδειγμα αφου εως το 2010 που πεθανε , εμεινε πιστος στις (ναζιστικες) αρχες της νεοτητας του. Το βιβλιο , που εγραψε ο ιδιος, φυσικα ειναι απολογητικο για τα πεπραγμενα του. Γι'αυτο και δεν λεει σχεδον τιποτε για οσα λες , αλλα κυριως για την μοναδικη μοναδα πιλοτων αυτοκτονιας (καμικαζε) στον δυτικο κοσμο, την Kommando Elbe, της οποιας την δημιουργια επεδιωξε με τυφλη επιμονη, διοικησε και εστειλε στο θανατο τις τελευταιες μερες του αιμοσταγους καθεστωτος που υπηρετησε πιστά.