Αυτομολήσεις Χειριστών Από Και Πρός Την Ελλάδα
Οι περιπτώσεις που καταγράψαμε στο 22o quiz :
ΧΧ.ΧΧ.1948 : Ο Βούλγαρος Ζέντζο Κρίστερ αυτομόλησε στην Ελλάδα, κατά την ανάκριση του, δήλωσε πως σκοπό είχε να καταφύγει στον "ελεύθερο κόσμο".
13.09.1951 : Ένας Ίκαρος, ο Νίκος Ακριβογιάννης πήγε στις 7 Απριλίου 1952 στην Αλβανία για δήθεν εθνική αποστολή με την ιδιότητα του φυγάδα κομμουνιστή. Στη συνέχεια τον κατέδωσαν στις αλβανικές αρχές, ως διπλό πράκτορα. Ο Ακριβογιάννης καταδικάσθηκε σε θάνατο και εκτελέστηκε στις 15 Απριλίου 1953.
09.09.1970 : Ο Μιχάλης Μανιαδάκης αρνιόταν μετά την 21η Απριλίου να ενσωματώσει στη στολή του τα σύμβολα της χούντας. Την απόφασή του αυτή δεν την έκαμψαν ούτε οι φυλακίσεις ούτε οι συνεχείς μεταθέσεις σε όλη τη χώρα (Τανάγρα, Αραξος, Σούδα, Λάρισα). Λίγο πριν μετατεθεί στη Σχολή Πολέμου στο Τατόι και διαβλέποντας ότι του ετοίμαζαν νέες διώξεις αποφάσισε να διαφύγει στη Σοβιετική Ένωση με το αεροπλάνο του.
"Προκειμένου να με κάψουν αυτοί, καλύτερα να κάψω μόνος μου τον εαυτό μου", μας εξηγεί ο ίδιος. Κατέστρωσε λεπτομερές σχέδιο πτήσης, υπολόγισε τη διαδρομή, τα καύσιμα που χρειαζόταν η Ντακότα του. Tο βράδυ της 9ης Σεπτεμβρίου 1970 απογειώθηκε από τη Σούδα με σβηστά φώτα, πίσω από αεροσκάφος της Ολυμπιακής που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα Χανιά. Πέρασε από το Ηράκλειο, και έφτασε στη Ρόδο, όπου και τον εντόπισαν τα Ελληνικά ραντάρ.
Το επιτελείο ανάμεσα τους και ο αρχηγός των ενόπλων δυνάμεων Οδυσσέας Αγγελής,ήρθε σε επαφή μαζί του... επιχείρησε να τον μεταπείσει. Η Αθήνα ειδοποίησε τις τουρκικές αρχές και το ΝΑΤΟ ζητώντας να του επιτρέψουν να προσγειωθεί και εν συνεχεία να τον παραδώσουν στο στρατιωτικό κλιμάκιο της Σμύρνης. Ο Μανιαδάκης προσποιούμενος ότι δεχόταν να προσγειωθεί συνέχιζε να πετά στα τυφλά με κατεύθυνση Βόρεια - Βορειοανατολική. Τότε η Αθήνα ζήτησε από την τουρκική αεροπορία να το καταρρίψει με το επιχείρημα ότι μεταφέρει διαβαθμισμένές ΝΑΤΟικές πληροφορίες στη Ρωσία.
Την διαταγή κατάρριψης του, την πληροφορήθηκε πολύ αργότερα από Έλληνα αξιωματικό του ΝΑΤΟ, ο οποίος του μετέφερε ότι απογειώθηκαν 4 τουρκικά μαχητικά για να τον αναχαιτίσουν, αλλά ο ίδιος δεν τα συνάντησε ποτέ. Μόλις μπήκε στο σοβιετικό εναέριο χώρο σοβιετικά Mig, τον "οδήγησαν" στη Σεβαστούπολη, όπου ζήτησε πολιτικό άσυλο.
Την διαταγή κατάρριψης του, την πληροφορήθηκε πολύ αργότερα από Έλληνα αξιωματικό του ΝΑΤΟ, ο οποίος του μετέφερε ότι απογειώθηκαν 4 τουρκικά μαχητικά για να τον αναχαιτίσουν, αλλά ο ίδιος δεν τα συνάντησε ποτέ. Μόλις μπήκε στο σοβιετικό εναέριο χώρο σοβιετικά Mig, τον "οδήγησαν" στη Σεβαστούπολη, όπου ζήτησε πολιτικό άσυλο.
Έμεινε 6 χρόνια στην Τασκένδη δουλεύοντας σε οικοδομές. Άδεια επιστροφής στην Ελλάδα του δόθηκε μόλις δυο χρόνια μετά τη μεταπολίτευση, το Νοέμβριο του 1976. Στις αρχές του 1977 πέρασε από δίκη με τις κατηγορίες της προδοσίας και της καταστρατήγησης βασικών κανόνων εναέριας κυκλοφορίας, αλλά αθωώθηκε, συνέχισε για λίγο διάστημα τις πτήσεις κυρίως σε ψεκασμούς και μετά επέστρεψε στο χωριό του. Από το 1982 μέχρι σήμερα (1996) εκλέγεται συνεχώς πρόεδρος της κοινότητας Καλού Χωριού Λασιθίου.
25.11.1973 : Ο Αντισμήναρχος Δημήτριος Ζέλιος, διατάχθηκε να εκτελέσει αποστολή επίδειξης ισχύος πάνω από τις πόλεις της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας, των Σερρών και της Δράμας. Ο διοικητής της 348 ΜΤΑ θεωρώντας ότι συμμετείχε σε ένα ευρύτερο σχέδιο που θα οδηγούσε σε εμφύλιο πόλεμο επέλεξε να αυτομολήσει στην Ιταλία.
11.02.1981 : Λίβυος χειριστής προσγείωσε το αεροσκάφος του στο αεροδρόμιο του Μάλεμε και ζήτησε πολιτικό άσυλο. Το αεροσκάφος επεστράφη στη Λιβύη τρείς ημέρες αργότερα ενώ ο Λίβυος παραδόθηκε στην Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του, είχε σχεδιάσει να αυτομολήσει με αεροσκάφος C-130, μαζί του θα μετέφερε 19 αξιωματικούς που είχαν καταδικασθεί σε θάνατο. Το σχέδιο τους απέτυχε και όταν η αντικατασκοπεία έμαθε για την αποτυχημένη προσπάθεια τους αυτομόλησε με αεροσκάφος Mig-23. Ο χειριστής είχε εκπαιδευθεί στη Γιουγκοσλαβία.
08.07.1993 : Ο 28χρονος Λίβυος Jamal Salah al-Kabui αυτομόλησε από τη Λιβύη με Mig-23. Το αεροσκάφος του συνόδευσαν Α-7H Corsair τα οποία νωρίτερα του είχαν υποδείξει να εγκαταλείψει τον Ελληνικό εναέριο χώρο. Ο Λίβυος χειριστής πραγματοποίησε βαρυά προσγείωση στο αεροδρόμιο του Μάλεμε με αποτέλεσμα το αεροσκάφος του να βγεί από τον "διάδρομο" και να τυλιχθεί στις φλόγες. Ο χειριστής μεταφέρθηκε με ελικόπτερο στο νοσοκομείο με τραύματα στο θώρακα και αργότερα ζήτησε πολιτικό άσυλο.
Yπαρχει μια ακομη περιπτωση με Βουλγαρο(αλλα δεν θυμαμαι αν ηταν στρατιωτικος η πολιτης ο οποιος πετουσε αεροπλανα πχ ψεκαστικα, υπερελαφρα) ο οποιος στα πρωτα χρονια της δεκαετιας του 80 εισηλθε στην Ελλαδα χωρις να γινει αντιληπτος,και ειχε προσγειωσει το αεροπλανο(υπερελαφρο;) και μαλιστα το ειχε κρυψει με κλαδια κλπ.Υπεδειξε την θεση που το ειχε μετα την συλληψη του.Δυστυχως δεν εχω το αρθρο.
Μηπως αυτος ο βουλγαρος μετα αγορασε ενα γνωστο στρατιωτικο περιοδικο?
Ό,τι επιπλέον βρουμε το αφήνουμε σε σχόλιο. Μανώλη αυτός είναι μόνιμος κάτοικος Κυψέλης... Το επόμενο quiz θα έχει περισσότερο ψάξιμο.
Σήμερα έπεσε στα χέρια μου η "Δίκη των αεροπόρων" και στην αρχή διάβάζω γιατην "αυτομόληση" του Νίκου Ακριβογιάννη στην Αλβανία τον Απρίλιο του 1952....όπου καταδιάστηκε σε θάνατο. Υπαρχει και αναφορα στην "Μηχανη του Χρόνου".
http://anolehonia.blogspot.gr/2012/11/blog-post_19.html
Δυστυχως η υποθεση Ακριβογιαννη ειναι η μεγαλυτερη ντροπη της πολεμικης αεροποριας,οχι τοσο για την μη δικαιωση του, οσο για την μη παραδειγματικη καταδικη(εστω και λεκτικη) αυτων που εστησαν αυτην την υποθεση(Κελαϊδής),ετσι αντι η ΠΑ αυτους να τους εχει στον μαυροπινακα σαν προδοτες, τους εχει σαν υψηλα ισταμενα προσωπα.
Aεροδρομιο Σεδες 22-2-1958
http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/image002_zpsfe32561b.gif