Peace Xenia IV

aviationlive | 12/26/2010 09:11:00 π.μ. | 0 σχόλια


Πέντε νέα ''γεράκια'' προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο του Αράξου στις 28 Ιανουαρίου 2010. Τα νέα F-16 Block 52+ Advanced με την ανοιχτόχρωμη παραλλαγή, αποτελούν τα τελευταία
τριάντα F-16 που η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία παραλαμβάνει, μέρος του εξοπλιστικού προγράμματος Peace Xenia IV.

Το πρόγραμμα Peace Xenia IV ,επικυρώθηκε από την Ελληνική κυβέρνηση τον Δεκέμβριο του 2005 και αφορούσε την προμήθεια 30 μαχητικών, 20 μονοθέσιων και 10 διθέσιων με option
για 10 επιπλέον (δεν ασκήθηκε) με κινητήρες F100-PW-229.

Τα νέα αεροσκάφη θα μοιραστούν σε δύο μοίρες της 116 πτέρυγας μάχης,την 335 ''Τίγρης'' ,η άλλη θα είναι η 334 είτε η 342 (η μοίρα του Νίκου Σιαλμά).Και οι δύο
μοίρες θα είναι επιχειρησιακές πριν το τέλος του 2010. Η τρίτη μοίρα,η 336 '' Όλυμπος '',συνεχίζει να πετά με τα Α-7E Corsair και προβλέπεται να μείνουν σε υπηρεσία για τουλάχιστον 2 χρόνια ακόμη.
Ο διοικητής 116 πτέρυγας μάχης Κ. Β. , από τον Ιούνιο του 2008, επιβλέπει τη μετάβαση στα νέα F-16. «Ο Άραξος δεν ήταν η προτεραιότητα για την Πολεμική Αεροπορία μας προτού να φθάσουν τα F-16». «Τώρα είναι δουλειά μου είναι να εξασφαλίσω ότι η μετάβαση στο νέο αεροσκάφος θα κυλήσει ομαλά.»

Ο K.Β. εκτός από τις 2.000 ώρες πτήσεις που έχει στο ενεργητικό του με το F-16,ήταν διοικητής της 347 μοίρας στη Νέα Αγχίαλο την περίοδο της παραλαβής των (τότε) νέων F-16 block 50 (Peace Xenia II),ενώ είχε εμπλοκή και στην peace Xenia III.

«Η αεροπορία μας έχει συσσωρεύσει αρκετή εμπειρία ανά τα έτη με τις διάφορες εκδόσεις του F-16,αυτή την εμπειρία χρησιμοποιούμε για την Peace Xenia IV.»

Σύγχρονες εγκαταστάσεις

Ο Άραξος βρίσκεται στα παράλια της Πελοποννήσου και απέχει 30 λεπτά από την Πάτρα.Η κατασκευή του στρατιωτικού α/δ ξεκίνησε το 1958 και ολοκληρώθηκε το 1962.
Η πρώτη μοίρα που επιχείρησε από το α/δ ήταν η 336,αρχικά πέταξε με τα F-84F και μετέπειτα με τα F-104G,το α/δ επίσης φιλοξένησε την 335 το 1977 επίσης με αεροσκάφη F-104G.Το 1992 τους ''αστομαχητές''
αντικατέστησαν αεροσκάφη Α-7Ε που μας παραχώρησε το Αμερικάνικο πολεμικό ναυτικό.
Η 335 άρχισε να παραλαμβάνει τα πρώτα block 52+ τον Μαΐου του 2009.

Το α/δ του Αράξου επιλέχτηκε ως βάση για τα F-16 για στρατηγικούς λόγους καθώς και για να καλυφθεί το κενό που θα αφήσουν τα A-7E όταν αυτά αποσυρθούν.


H πινακίδα με το λογότυπο της L.M. στην κεντρική πύλη προϊδεάζει και για τις νέες εγκαταστάσεις που φιλοξενούν τα νέα α/φη.Εκτός από την παραγωγή των αεροσκαφών και την παροχή της τεχνικής βοήθειας, η LM ανέλαβε την βελτίωση των υποδομών μέρος των αντισταθμιστικών οφελημάτων. Οι νέες εγκαταστάσεις περιλαμβάνουν δύο υπόστεγα μοιρών, δύο κτήρια επιχειρήσεων,ένα κτήριο συντήρησης κινητήρων,επίσης οι δύο μοίρες μοιράζονται ένα κτήριο όπου στεγάζεται ο προσομοιωτής πτήσεων.

«Έχουμε τις καλύτερες εγκαταστάσεις στην Πολεμική Αεροπορία ,είναι πέρα από τις προσδοκίες μας,» λέει ο Κ.Β. «Τα νέα υπόστεγα σχεδιάσθηκαν ώστε να γίνεται πιο εύκολη η συντήρηση.Με τις νέες εγκαταστάσεις αλλάζει και η φιλοσοφία μας και προχωράμε στην ψηφιακή εποχή.Η σημαντικότερη αλλαγή προς αυτή τη κατεύθυνση είναι η εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών,ελπίζουμε ως το τέλος του 2010 το δίκτυο να είναι πλήρως λειτουργικό και η επιχειρησιακή μας λειτουργία να πάψει να στηρίζεται
στο ''χαρτί''.Το δίκτυο θα συνδέει όλες τις δραστηριότητες της βάσης όπως :την λογιστική υποστήριξη,τη συντήρηση, την ασφάλεια α/δ και την επίγεια αεράμυνα.»


335 μοίρα

Δεκαπέντε F-16 και σαράντα πέντε ιπτάμενοι ανήκουν στη 335.Τέσσερις ιπτάμενοι εκπαιδεύτηκαν από την αρχή στο F-16 με την εθνοφρουρά της Αριζόνα στο Tucson, ενώ πέντε άλλοι εκπαιδεύτηκαν ως εκπαιδευτές στις ΗΠΑ.Οι υπόλοιποι ιπτάμενοι πετούσαν με block 30-50 πριν εκπαιδευτούν στα 52+ της Σούδας και εν συνεχεία μεταβούν στον Άραξο.

Η πλειοψηφία των τεχνικών συντήρησης ανήκαν στην 335 από όταν εκείνη επιχειρούσε με τα Α-7. Ο Ε.Κ. δούλευε στα Α-7 προτού επιλεγεί ως προϊστάμενος συντήρησης της 335.Πήγε στις Η.Π.Α. και η εκπαίδευση του διήρκεσε συνολικά 11 μήνες.Τρεις μήνες στο α/δ Sheppard του Τέξας για μαθήματα αξιωματικού συντήρησης και έπειτα οκτώ μήνες στην Lockheed Martin στο Fort Worth για εκπαίδευση στο F-16 . «Η εκπαίδευση μου στο Fort Worth ήταν πολύ χρήσιμη δεδομένου ότι δεν είχα καμία προηγούμενη εμπειρία στο F-16».

Ενώ η πλειοψηφία των τεχνικών έχει σαν υπόβαθρο το A-7,η μοίρα συντήρησης άρχισε με ένα πυρήνα τεχνικών που είχαν προγενέστερη εμπειρία στα F-16.
«Στείλαμε μερικούς από τους πλέον έμπειρους μηχανικούς F-16 στις Η.Π.Α. για εκπαίδευση σε συστήματα που υπάρχουν μόνο στο block 52+»,«Οι τεχνικοί χωρίς εμπειρία στο F-16 στάλθηκαν για 18 μήνες στη Νέα Αγχίαλο
(block 50) και στη Σούδα (block 52).

Το F-16 αποτελεί ριζική αλλαγή για τους τεχνικούς συντήρησης που προέρχονται από τα Α-7. «Η συντήρηση του F-16 είναι εντελώς διαφορετική από εκείνη των Κουρσάρων και των
F-4 » εξηγεί ο E.Κ. , ο οποίος δούλεψε στα Phantom από το 1998 ως το 2004. «Τα Phantom είναι πολύ δύσκολα στη συντήρηση για παράδειγμα για την αλλαγή του κυρίως τροχού απαιτείται τρεις ή τέσσερις φορές η προσπάθεια και ο χρόνος που χρειάζεται για να γίνει η αντίστοιχη εργασία στο F-16. Το σύστημα εντοπισμού βλαβών του F-16 μας ''λέει'' που βρίσκεται το πρόβλημα κάνοντας την δουλειά του μηχανικού ευκολότερη. Το d.s.a.(data acquisition system) επεξεργάζεται και αποθηκεύει τα στοιχεία πτήσης που λαμβάνει από αισθητήρες του α/φους.

«Οι διαφορές μεταξύ των αεροσκαφών είναι τεράστιες, και η ίδια η εργασία είναι μια σημαντική αλλαγή,» προσθέτει o Σ.Κ. , πρώην μηχανικός στα Α-7 τώρα επιθεωρητής στο F-16. Μια απλή επιθεώρηση είναι δύσκολη και βρώμικη στα A-7 επειδή το αεροπλάνο είναι τόσο παλαιό. Στα A-7 επιθεωρούμε και επισκευάζουμε στα Α-7,στα F-16 επιθεωρούμε και πετάμε.



Για το Block 52+

Τα block 52+ του Αράξου αντιπροσωπεύουν τα πλέον σύγχρονα F-16 που έχουν βγει από τη γραμμή παραγωγής,και μεταφέρουν επιπλέον καύσιμο και φορτίο από κάθε άλλη έκδοση
σε υπηρεσία,ενώ φέρουν νέα και βελτιωμένα ηλεκτρονικά και αισθητήρες.

Σύμμορφες δεξαμενές καυσίμων (CFT) ,που επιδρούν ελάχιστα στη πτητική συμπεριφορά του α/φους και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε συνδυασμό με τις πτερυγικές δεξαμενές
αυξάνοντας κατακόρυφα την ακτίνα δράσης του μαχητικού είτε να χρησιμοποιηθούν μόνες τους ελευθερώνοντας δύο πτερυγικούς σταθμούς αυξάνοντας έτσι το μεταφερόμενο όγκο όπλων.

Το APG-68(V)9 είναι πολλαπλών ρόλων ραντάρ και ένα από τα πλέον σύγχρονα που υπάρχουν σήμερα, έχει πέντε φορές γρηγορότερη
ταχύτητα επεξεργασίας και δέκα φορές μεγαλύτερη μνήμη από προγενέστερες εκδόσεις.

Το Block 52+ έχει την δυνατότητα προσβολής επίγειων στόχων με ακρίβεια από μεγάλες αποστάσεις,χρησιμοποιώντας ''έξυπνα'' όπλα όπως την GBU-31 και την JSOW AGM-154 ενώ στην εναέρια μάχη έχει αύξηση 30% στην αποκάλυψη στόχων.

Τα νέα α/φοι θα φέρουν ατρακτίδια ναυτιλίας και σκόπευσης Lantirn και σε συνδυασμό με βόμβες καθοδηγούμενες από δέσμη Laser επιτυγχάνεται η προσβολή στόχων νύχτα και ημέρα από μεγάλα ύψη.Ανάμεσα στον εξοπλισμό βρίσκονται η κάσκα JHMCS , οι έγχρωμες οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFD) , ο ψηφιακός καταγραφέας πτήσης και ο φωτισμός του α/φους και του πιλοτηρίου που είναι συμβατός με διόπτρες νυχτερινής όρασης.

Η διθέσια έκδοση στη ράχη φιλοξενεί τα ηλεκτρονικά και επιπλέον αερόφυλλα και θερμοβολίδες , έτσι έχει τις ίδιες δυνατότητες με την μονοθέσια έκδοση C.Το πίσω πιλοτήριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εκπαίδευση ή για τον χειρισμό οπλικών συστημάτων και η διαμόρφωση του επιλέγεται με το γύρισμα ενώς διακόπτη.

Μοναδικά συστήματα

Ενώ τα παραπάνω είναι κοινά με εκείνα των F-16 της Σούδας, τα block52+ του Άραξου έχουν διάφορα μοναδικά συστήματα. Μερικά από αυτά είναι η ψηφιακή εγγραφή βίντεο, η ζεύξη δεδομένων Link 16, και το σύστημα αναγνώρισης. Το σύστημα ''γράφει'' τις σχετικές πληροφορίες ολόκληρης της εξόδου και οι πιλότοι δεν χρειάζεται να αρχίζουν και να σταματούν την εγγραφή για να καταγράψουν το κομμάτι πτήσης που τους ενδιαφέρει όπως γινόταν σε παλιότερες εκδόσεις του F-16 . Το όργανο καταγραφής αποτελεί μέρος του επίγειου συστηματος απ ενημέρωσης. «Μπορούμε να επαναλάβουμε την αποστολή από την προοπτική οποιουδήποτε F-16 που πέταξε στην αποστολή,
» εξηγεί ο Δ.Π. , πιλότος της 335.«Το σύστημα μας επιτρέπει να δώσουμε έμφαση σε όποιο σημείο της πτήσης θέλουμε χωρίς να πρέπει να αλλάξουμε κασέτες να τις προχωρήσουμε μπροστά ή πίσω. Καταγράφει κάθε λεπτομέρεια της πτήσης, κάθε επικοινωνία είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που ήρθαν με τα αεροσκάφη.»
Ενώ οι πιλότοι επαινούν το νέο σύστημα απενημέρωσης, όλοι συμφωνούν πως η ζεύξη Link 16 αποτελεί την πιο εντυπωσιακή δυνατότητα του α/φους αφού παρέχει ασφαλή ζεύξη,ανθεκτική σε παρεμβολές και υψηλό όγκο μεταφοράς δεδομένων σε δίκτυο πολλαπλών κόμβων.

«Μια αεροπορία θα πρέπει να είναι μέρος ενώς δικτύου για να πραγματοποιεί συνεκπαιδεύσεις στο μέλλον, έτσι το Link 16 αποτελεί προϋπόθεση
για τη συμμετοχή στις κοινές επιχειρήσεις,» εξηγεί ο Κ.Β. «Το link 16 μας έδωσε τακτικό πλεονέκτημα όταν συμμετείχαμε σε ΝΑΤΟική άσκηση στην Κρήτη το Νοέμβριο.Προς το παρόν, είμαστε η μοναδική μοίρα μαχητών στην Π.Α. με Link 16,αλλά υπάρχει πρόθεση να το εγκαταστήσουμε σε όλα τα Block 52+ και Block 50.»

Το Goodrich DB-110 επιτρέπει τη λήψη εικόνων μέρα και νύχτα χρησιμοποιώντας ηλεκτροοπτικούς αισθητήρες . Οι εικόνες μπορούν να μεταδοθούν σε πραγματικό χρόνο σε σταθμό εδάφους για την άμεση ανάλυση τους. Με το DB-110
η Π.Α. αποκτά τη δυνατότητα αναγνώρισης από μεγάλες αποστάσεις με υψηλής ανάλυσης εικόνες για την υποστήριξη τακτικών επιχειρήσεων. «Ενώ και οι δύο μοίρες θα εκτελούν ευρύ φάσμα αποστολών με πρωτεύων τη προσβολή επίγειων στόχων,την τακτική αναγνώριση θα αναλάβει η 335 «Θα αρχίσουμε αποστολές αναγνώρισης όταν κηρυχθεί η μοίρα επιχειρησιακή»

»Το επιχειρησιακό μας πλάνο για τις αποστολές αναγνώρισης ξεκινά από το μηδέν,» προσθέτει o K.B. «Ο κατασκευαστής δίνει τα στοιχεία όσον αφορά τον τρόπο
με τον οποίο το σύστημα λειτουργεί, αλλά οι εναέριες τακτικές για κάθε χώρα είναι συγκεκριμένες. Δεν μπορούμε να πάρουμε από την εμπειρία άλλων χρηστών, έτσι έχουμε πολλά που πρέπει να φέρουμε εις πέρας.»
Ο E.Τ. συνοψίζει τις ικανότητες των νέων F-16 της μοίρας του: «Μπορώ να κάνω τα πάντα και να δω τα πάντα με αυτό το α/φος,η επίγνωση της τακτικής κατάστασης
που μου δίνει είναι άριστη.»

«Από την οπτική γωνία ενώς νέου (σε βαθμό) πιλότου, το Block 52+ αποτελεί πραγματική πρόκληση,» προσθέτει ο Π.Π. . «Το αεροσκάφος συνδυάζει τη δύναμη και την ευελιξία του F-16 με ένα εντελώς νέο πιλοτήριο που ενισχύει την επίγνωση της τακτικής κατάστασης. Είναι απόλαυση για να το πετάς.»

Οι κατάλληλοι άνθρωποι

«Επειδή επιχειρούμε με αυτό το νέο α/φος, η Π.Α. έχει στραφεί σε εμάς,» λέει ο Σ.Γ .Πρέπει να φέρουμε εις πέρας τους υψηλούς στόχους που έχουν τεθεί.Για να ικανοποιήσουμε εκείνες τις προσδοκίες,πρέπει να δημιουργήσουμε μια συνεπή ομάδα από πολλούς ανθρώπους με ποικίλα υπόβαθρα και επίπεδα εμπειρίας.Πλησιάζουμε τους στόχους μας»

«Εκτός από την εκτέλεση των επιθεωρήσεων αποδοχής, οργανώνουμε μια νέα μοίρα,» προσθέτει ο E.K.. Είναι σαν να δημιουργείς μια νέα οικογένεια,μια ενδιαφέρουσα πρόκληση.»

«Έχουμε τους κατάλληλους ανθρώπους για να φέρουν εις πέρας την δουλειά που τους έχει ανατεθεί,» ο E.T. ολοκληρώνει. «Αισθάνομαι πολύ υπερήφανος για αυτό που έχουμε καταφέρει μέχρι τώρα. Τα αεροσκάφη αποδίδουν κατά τα αναμενόμενα,
έχουμε τις καλύτερες εγκαταστάσεις Π.Α. και αρχίζουμε να παραλαμβάνουμε τα νέα όπλα που θα προσδώσουν περισσότερη μαχητική ισχύ στα αεροσκάφη. Αναμένουμε με ενδιαφέρον το μέλλον.»



φωτογραφίες Katsuhiko Tokunaga
άρθρο Codeone magazine

Category: ,

0 σχόλια